ROMFART

Når astronauter skal hjem fra Månen om noen år, kan det bli ved hjelp av ny Nammo-motor 

Har landet en ny romfartskontrakt.

Illustrasjon av Heracles og LAE som skal utrustes med ny Nammo-motor.
Illustrasjon av Heracles og LAE som skal utrustes med ny Nammo-motor. Foto: ESA
9. mai 2019 - 13:26

Nammo har vunnet en kontrakt med den europeiske romfartsorganisasjonen ESA om å utvikle en ny rakettmotor beregnet på kommende måneferder.

Dette er en del av prosjektet Heracles som innen 2026 skal fly en månelander til og fra Månen og hente prøver som en rover har sanket inn.

Motoren som nå utvikles for ubemannede måneferder kan også bli benyttet på bemannede måneferder senere på 2020-tallet, men da i et større antall.  

– Her har vi mulighet til være med på å skape romfartshistorie, uttaler Nammos romfartsdirektør Onno Verberne i ei pressemelding.

Et bilde gitt ut av Nasa viser overflaten på Saturn-månen Mimas. Det store Herschel-krateret har fått mange til å sammenligne den lille månen med Dødsstjernen fra Star Wars. Bildet er tatt fra romsonden Cassini i 2010. Ny forskning tyder på at isoverflaten kan skjule et hav.
Les også

«Dødsstjernen» Mimas overrasket forskerne

Til Månen og tilbake

Det planlagte landingsstedet som Heracles skal nå om sju års tid. <i>Foto:  ESA</i>
Det planlagte landingsstedet som Heracles skal nå om sju års tid. Foto:  ESA

Kontrakten er foreløpig kun for den første fasen av ESA-prosjektet. Samtidig er Nammo valgt som den eneste tilbyderen på det vi leverer, og selskapet mener de er i en meget god posisjon til å komme med videre.

Nammo har fått oppdraget med å utvikle en ny motor for det som kalles «Lunar Ascent Element» (LAE). Med andre ord å løfte månelanderen fra Månen og opp i bane og derfra fly til en planlagt romstasjon som skal gå i en større bane rundt Månen, «Gateway». 

Nammo skriver at de i dette arbeidet naturligvis vil lene seg på erfaringene med Leros-rakettmotoren, som produseres i Westcott i England og som har vært med på mer enn 70 oppdrag i rommet, og ikke minst Nucleus som er designet og bygget i Norge.

Marcus Wandt skal ut i rommet neste uke. Her fotografert i en Crew Dragon-romkapsel fra SpaceX.
Les også

Norsk statsborger skal til romstasjonen

Også bemannede måneferder

– Nucleus-miljøet på Raufoss har vært helt avgjørende for at ESA valgte oss, skriver kommunikasjonsrådgiver Thorstein Korsvold i en epost.

Nucleus klar for oppskyting i september 2018. <i>Foto:  Nammo</i>
Nucleus klar for oppskyting i september 2018. Foto:  Nammo

Nucleus ble skutt opp i september i fjor, og var Norges første romrakett og dessuten den første europeiske hybridraketten som nådde verdensrommet.

– Dette er en spennende mulighet for oss å kombinere vår kompetanse på Raufoss og i Westcott. Dersom vi lykkes med å levere motoren som behøves for de ubemannede måneferdene, har vi automatisk en meget god mulighet for å også bli valgt som motorleverandør til de bemannede måneferdene, uttaler Verberne.

Leros-familien av rakettmotorer lages av Nammo Westcott i England og har blitt hyppig brukt blant annet av Nasa i snart 30 år, og har vært på oppdrag til Merkur, Mars og Jupiter, men foreløpig kun ett oppdrag til Månen. Det var en Leros 2b som ble brukt på den israelske månelanderen Beresheet som havarerte på Månen i april.

183 elektriske Solaris-busser trafikkerer Oslo Indre by. Alle trekker på bakerste aksling. Bussene som opprinnelig vant anbudet hadde imidlertid firehjulstrekk.
Les også

Stoppet kinesiske busser med firehjulstrekk – kjøpte tohjulstrekk i stedet

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.