Prosessplattformen (til venstre) og boligplattformen (midten) til Johan Sverdrup-feltet er nå klare til å installeres. I løpet av kort tid vil verdens største konstruksjonsfartøy løfte dem på pass. Helt til høyre i bildet ligger også Njord-plattformen.
Prosessplattformen (til venstre) og boligplattformen (midten) til Johan Sverdrup-feltet er nå klare til å installeres. I løpet av kort tid vil verdens største konstruksjonsfartøy løfte dem på pass. Helt til høyre i bildet ligger også Njord-plattformen. (Roar Lindefjeld/Espen Rønnevik/Equinor)

Johan Sverdrup

Nå skal verdens største løfteskip løfte en enda tyngre plattform på plass på Sverdrup

Prosessplattformen og boligplattformen klare til å installeres på feltet.

Allseas «Pioneering Spirit» er verdens største konstruksjonsfartøy, og måler 382 meter i lengden og 124 meter i bredden. Det betyr at Empire State Building er én meter lavere enn fartøyet er langt. 

I juni i fjor gjennomførte skipet det spektakulære løftet, da boreplattformen ble installert på Johan Sverdrup-feltet - i ett eneste løft. Det var første gang denne ett-løft-teknologien ble brukt. 

Nå skal «Pioneering Spirit» få vise muskler igjen, når prosessplattformen og boligplattformen skal løftes på plass på understellene som står klare i Nordsjøen, ved bruk av den samme teknologien.

Prosessplattformen veier i tillegg gode 4000 tonn mer enn boreplattformen. 

Kan løfte 48.000 tonn

Det skal sies at de 26.000 tonnene er godt innfor kapasiteten til løfteskipet. 

Fram til nå har man vært nødt til å bygge store plattformdekk i flere moduler. Ingen kranfartøy har vært i stand til å løfte mer enn 12.000 tonn i ett løft.

Pioneering Spirit er verdens største løftefartøy og er like langt som Empire State Building er høyt. Her ligger det i Klosterfjorden i juni i fjor. Foto: Espen Rønnevik/Roar Lindefjeld/Equinor

Den helt nye løfteteknologien på Allseas-fartøyet Pioneering Spirit gjør det imidlertid mulig å løfte hele plattformdekk på inntil 48.000 tonn i ett løft.

Selve installasjonen er svært enkel. Nesten som å sette en diger legokloss oppå en annen. Det hele tar noen timer og er rolig og kontrollert. Operasjonen blir styrt av datamaskiner. Du trykker på en knapp og ser på at plattformen blir installert.

Installasjonen av den 22.000 tonn tunge boreplattformen var unnagjort på bare tre timer, ifølge Equinor. 

Nå er det altså klart for å løfte på plass de to siste plattformene på feltet, som begge befinner seg på verftet til Kværner på Stord. Først hentes den 26.000 tonn tunge prosessplattformen til Johan Sverdrup, før skipet returnerer til Stord for å hente den 18.000 tonn tunge boligplattformen.

Sparer tid og penger

Understellene til bolig- og prosessplattformene på Johan Sverdrup-feltet står klare. Nå skal plattformdekkene løftes på plass i spektakulære løft. Foto: Eirik Helland Urke

Planleggingen av løftene med «Pioneering Spirit» startet helt tilbake i 2014. Da ble beslutningen om å bruke metoden tatt, før fartøyet i det hele tatt var ferdig bygget. 

Og egentlig var det en beslutning litt mot strategien som var valgt for prosjektet. Johan Sverdrup skulle være basert på kjente og utprøvde teknologier og løsninger, ikke teknologikvalifisering, fordi selskapet ikke ønsket å skape noen unødvendig usikkerhet.

I utgangspunktet skulle boreplattformen, boligplattformen og prosessplattformen installeres på helt tradisjonell måte, delt opp i ulike moduler, på samme måte som stigerørsplattformen, som ble installert i fjor

Slik så det ut da boreplattformen ble løftet på plass ved hjelp av ett-løft-teknologien. Foto: Bo B Randulff / Woldcam/Equinor

Men arbeidet som må gjøres på havet i Johan Sverdrup-prosjektet er stort. Det krever mer tid å gjennomføre oppgaver offshore enn å gjøre dem på land. I tillegg er det langt dyrere. For at ikke oppstarten skulle måtte utsettes på grunn av det tidkrevende arbeidet på havet, ble dermed fartøyet Pioneering Spirit gitt oppgaven med å installere boreplattformen.  

Totalt sett vil bruken av fartøyet på de tre plattformene bidra til å kutte én million arbeidstimer i havet, ifølge Equinor. I tillegg kunne kostnadsestimatet i utbyggingsplanen  reduseres med nærmere én milliard kroner.

«Plug-n-play»

Når plattformene kan løftes i ett løft, gjør det at mye av arbeidet som vanligvis må gjøres offshore, kan gjøres på land. Det er dermed langt mer ferdigstilte plattformer som ankommer Utsirahøyden enn det som er vanlig. 

– Dette er kanskje det nærmeste «plug-n-play» en plattform av denne størrelsen noensinne har kommet, sier Aud Hove, prosjektleder for utstyr- og boligplattformen i Equinor, i en pressemelding om boligplattformen. 

Den er bygget av et konsortium bestående av Kværner og KBR, som fikk kontrakten til 6,7 milliarder kroner. Prosessplattformen er bygget av Samsung Heavy Industries i Sør-Korea, i samarbeid med Aker Solutions. Det ble seilt til Norge i desember i fjor, for de siste forberedelsene ved Kværners verft på Stord. 

I forrige uke ble ferdigstillelsen av boligplattformen markert på Stord. I tillegg kunne Equinor og Johan Sverdrup-partnerskapet markere at de to siste broene og fakkelen til prosessplattformen var klar for utseiling hos Rosenberg WorleyParsons, på Buøy i Stavanger.

Med dette er Johan Sverdrup-feltet klar for installasjon av de fem siste brikkene som utgjør første fase av det gigantiske prosjektpuslespillet. 

Mot slutten av 2019 skal alt være på plass, ferdigstilt og klart til produksjon fra feltet. 

Når bolig- og prosessplattformdekkene er løftet på plass, er alle de fire plattformene som utgjør første fase av Johan Sverdrup installert. Foto: Eirik Helland Urke

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå