Softwareselskapene Uber har utviklet programvare som fungerer som en taxisentral mellom kunder og usertifiserte sjåfører. Dette har satt sinnene i kok hos taxinæringen der de har etablert seg.

UBER

Nå skal Uber etablere seg i Norge

Taxikonseptet søker Oslo-sjefer.

Ingenting i livet er gratis, heter det i et gammelt ordtak, og spesielt ikke taxiturer.

For mange går det kaldt nedover ryggraden når tallet på takstameteret raser oppover. I flere norske byer er det heller ikke gitt at du får en taxi når du trenger den - spesielt ikke i helgene.

Denne problematikken har selskapet Uber jobbet med. De har utviklet en app som lar tradisjonelle taxikunder sende en henteforespørsel. Deretter sendes forespørselen til nærmeste sjåfør med appen installert.

Dersom sjåføren avslår, blir kunden sendt videre til nest nærmeste bil, og så videre.

Les også: – Bruker mobiljammer for å få fred på toget

Allerede i Stockholm

I fjor var selskapet etablert i 30 byer i USA og Europa, deriblant Stockholm. Selskapet har blitt svært populære, og har måttet tåle kritikk for å ødelegge for taxinæringen på stedene de har etablert seg.

Forrige uke presenterte Time Magazine tall som viste at omsetningen for taxiene i San Fransisco hadde falt med vanvittige 65 prosent siden «rideshare»-konseptet kom til byen.

Søker Oslo-sjefer

Den gang kunne de fortelle Teknisk Ukeblad at appen hadde vært en suksess i Sverige, og hintet frempå om at en etablering i Norge var aktuell.

Nå leter Uber etter en «City General Manager» som kan lede virksomheten i Oslo. Dette gjør de gjennom jobbnettverket Linkedin. De forteller følgende om stillingen.

«Stillingen er den mest krevende Uber kan tilby. Den krever en så stor grad av talent, mot og lederskap at den riktige personen er vanskelig å finne [...] Du skal bokstavelig talt rulle ut et nytt transportsystem i din lokale metropol».

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Tøff lederjobb

De stiller en rekke krav til kandidaten som skal lede virksomheten.

  • 6+ års erfaring med konsulentvirksomhet, investering, markedsføring eller erfaring innen operasjonsledelse.
  • Datadreven beslutningsmentalitet, god forretningsmessige dømmekraft og sterke analytiske evner.
  • Ha en «få ting gjort» (Get Shit Done) - mentalitet.
  • Ha en toleranse for frykt på linje med en honninggrevling (som jevnlig invaderer bikuber, journ anm.).

I tillegg utlyser de andre lederstillinger, blant annet markedsleder og logistikkleder. Også her stiller de en rekke tøffe krav.

Les også:

Vi tester 5 ulike ståhjulinger

Skyhøye tall: Så mange elbiler bruker kollektivfeltet i morgenrushet

Snart blir elsykkelen mye mer avansert