Industri

Nå skal miljø vektes 30 prosent i offentlige anbud

Regjeringen vil fra 1. januar 2024 skjerpe miljøkravene når staten sender ut anbud. Store deler av næringslivet har etterlyst slike krav.

Næringsminister Jan Christian Vestre mener minst 30 prosent miljøvekting i anbud blir et viktig verktøy for det offentlige, som kjøper inn  for 740 milliarder kroner i året.
Næringsminister Jan Christian Vestre mener minst 30 prosent miljøvekting i anbud blir et viktig verktøy for det offentlige, som kjøper inn for 740 milliarder kroner i året. Foto: Tore Stensvold
Tore StensvoldTore Stensvold– Journalist
4. aug. 2023 - 12:33

Hvert år kjøper det offentlige inn varer og tjenester for 740 milliarder kroner. I desember sendte regjeringen ut et forslag på høring med tre alternativer for å skjerpe miljøkravene. Nå er formuleringene klare og innføres fra nyttår.

Det tredje forslaget fikk mest oppslutning blant høringsinnspillene:

«På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal oppdragsgiver enten stille miljøkrav til ytelsen, eller vekte miljøhensyn med minimum 30 prosent. Bruken av miljøkrav og vekting av miljøhensyn kan også kombineres.»

En undersøkelse fra Riksrevisjonen fra 2022 viste at det offentlige i for liten grad bruker innkjøpsmakten sin til å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger.

Maritimt Forum er svært fornøyd med at kravet endelig kommer. De representerer hele den maritime næringen, både leverandører av transporttjenester til sjøs og bygging av skip og fartøy. De har blant annet påpekt at norske verft vil stå seg bedre i konkurransen med utlandet når det stille miljøkrav.

Administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene mener miljøkrav er viktig for rederier som vil investere i ny og moderne teknologi. Foto:  Tore Stensvold
Administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene mener miljøkrav er viktig for rederier som vil investere i ny og moderne teknologi. Foto:  Tore Stensvold

Positivt

Kystrederiene uttalte da forslaget ble lansert i desember at det er bra ikke bare pris teller.

– Det er veldig bra at miljø skal spille en viktigere rolle enn i dag hvor det stort sett bare er pris som avgjør. Når alle skal vektes mot miljø, blir konkurransebetingelsene like. Da vil de som har investert i mest energieffektive og mest miljøvennlige skipene få igjen for sin satsing, sa administrerende direktør Tor Arne Borge i Kystrederiene.

Han tror det også kan utløse flere prosjekter med ombygging til hybride løsninger og bestilling av nye skip. Gjennomsnittsalderen på nærskipsflåten er rundt 30 år.

– Dette har vi jobbet lenge for. Miljøkrav og langsiktige kontrakter vil gjøre det lettere å få banker med på å gi gode lånebetingelser og garantier, sa Borge.

– Regjeringen og det nye Stortinget kan virkelig sette Norge på det globale klimakartet. Men det må først tas noen grep som slår to fluer i en smekk, skriver Eirill Bachmann Mehammer, som er direktør i Grønt Skipsfartsprogram.
Debatt

Seks grep vil gi norske maritime aktører et konkurransefortrinn

Verktøy i kassa

Næringsminister Jan Christian Vestre mener ordningen blir et svært viktig verktøy i klimaarbeidet

– Norge skal mer enn halvere utslippene innen 2030. For å få til det må vi spille på lag med næringslivet og ta i bruk alle gode virkemidler. Bedriftene jeg møter rundt omkring i landet ønsker å konkurrere på strengere klima- og miljøkrav. Det har regjeringen lyttet til. Målet er at hver skattekrone som brukes på offentlige innkjøp skal bidra til det grønne skiftet, sier næringsminister Jan Christian Vestre i en pressemelding. 

Det blir midlertidig ikke et absolutt-mål med 30 prosent klima- og miljøvekting. Det vil fortsatt være åpning for skjønn.

Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) skal utarbeide veiledning og eksempler som vil gjøre det enklere for oppdragsgivere å benytte bestemmelsen.

I meldingen fra regjeringen heter det at hovedregelen er at klima- og miljøhensyn skal vektes med minimum 30 prosent. Hvis det er klart at det gir en bedre klima- og miljøeffekt kan vekting erstattes med klima- og miljøkrav i kravspesifikasjonen. Dette må begrunnes i anskaffelsesdokumentene (følg eller forklar-prinsippet).

Dette var de tre forslagene til ny § 7–9 i forskrift om offentlige anskaffelser:

 Forslag 1:

«Oppdragsgiveren skal legge vekt på å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger ved sine anskaffelser, og skal stille miljøkrav og kriterier i anskaffelsesprosessen. Miljøhensyn skal alltid vektes med minimum 30 prosent og høyere der det er relevant.»

 Forslag 2:

«Oppdragsgiveren skal ta hensyn til å minimere miljøbelastningen og fremme klimavennlige løsninger ved sine anskaffelser. Offentlige oppdragsgivere skal stille miljøkrav eller kriterier på minst ett av følgende trinn i anskaffelsesprosessen:

  1. a) Kvalifikasjonskrav
  2. b) Kravspesifikasjon
  3. c) Tildelingskriterium
  4. d) Kontraktsvilkår»

Forslag til ny § 18–1 (3a)

«På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal miljøhensyn alltid vektes minimum 30 prosent.»

 Forslag 3:


«På områder med ikke uvesentlig miljøbelastning skal oppdragsgiver enten stille miljøkrav til ytelsen, eller vekte miljøhensyn med minimum 30 prosent. Bruken av miljøkrav og vekting av miljøhensyn kan også kombineres.»
Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 
Dovre kirke, oppført i 1736. Kirken fikk nytt tårn og skiferkledning på 1840-tallet, Her ser vi sørlig del med markant rustdannelse og vakkert fargespill.
Les også:

Skiferens egenskaper gjør den til en vinner

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.