Det behøves tankflyhjelp når kampfly skal transporteres over store avstander som for eksempel fra USA til England. Her er det testflyet BF-02 som fyller drivstoff fra et KC-10. (Bilde: Dane Wiedmann)

Lockheed Martin F-35 Lightning II

Nå skal F-35 fly over Atlanteren for første gang

Kommer til Europa i sommer.

F-35 Lightning II-flåten har akkumulert over 15 000 flytimer, alle over amerikansk territorium.

I juli skal kampflyet for første gang fly ut av USA når det skal vises fram på to flyshow i England.

RIAT og Farnborough

F-35 skal delta på Royal International Air Tattoo (RIAT) i Fairford 11-13. juli og Farnborough International Air Show 19-20. juli.

– Valget av flyshow viser hvor viktig rolle Storbritannia har i F-35-programmet. Om lag 15 prosent av hvert fly bygges her til lands, heter det i en pressemelding fra det britiske forsvarsdepartementet.

Ettersom Norge også er et partnerland (om enn ikke nivå 1-partner som britene) og skal kjøpe slike kampfly for 64 milliarder kroner (anskaffelseskostnad i 2014-kroner), kunne man kanskje håpe på en liten norgesvisitt også.

Slik blir det ikke i denne omgang, får Teknisk Ukeblad opplyst fra Forsvarsdepartementet.

Flyene blir stasjonert i Fairford, flyr derfra til Farnborough for oppvisning der og returnerer deretter til USA.

Les også: Her skyter F-35 med skarpt for første gang

Dambusters med F-35

Det er STOVL-versjonen av kampflyet («short takeoff/vertical landing») som kommer til Europa, altså F-35B.

Det er ventet at minst én av de britiske maskinene skal være med på den første transatlantiske flygingen sammen med trolig to amerikanske fly.

Britene har i øyeblikket tre F-35B stasjonert i USA og mottar snarlig det fjerde og siste av flyene som hittil er bestilt.

Etter planen skal britene motta operative fly i USA fra 2016 som skal overføres til flystasjonen Marham i Norfolk i 2018.

Det er 617. skvadron som gjenoppstår som RAFs første operative F-35-skvadron.

617-skvadronen har i nyere tid operert fra Lossiemouth nord i Skottland med Tornado GR4, og er mest kjent for sine demningsbombeaksjoner under andre verdenskrig som ga dem tilnavnet «Dambusters».

Les også: Se F-35 slippe GPS-styrt bombe

Britisk-norsk driftssamarbeid

Norge skal motta de første to av i alt fire treningsfly i slutten av 2015, mens de første av totalt 48 fly skal leveres til Ørland hovedflystasjon fra 2017. Målet er at de skal oppnå såkalt første operative evne i 2019.

Som Teknisk Ukeblad skrev i fjor høst, er Storbritannia og Norge i ferd med å inngå samarbeid knyttet til framtidig drift av F-35.

Det som åpner for slike nye muligheter, er at Luftforsvaret og RAF for første gang på nesten 60 år vil operere lignende kampflytyper.

Sist var en liten periode midt på 1950-tallet da Norge anskaffet F-86 Sabre mens Storbritannia fortsatt hadde en del Sabre bygget på lisens av Canadair.

Les også: Se F-35 slippe GPS-styrt bombe

Traff blink med laserstyrt bombe fra 25.000 fot

Forsvaret henter ut 100 beltevogner fra fjellet og gjør dem nye

Se hæren kjøre stridsvogn med Oculus Rift