Elektrisk

Nå skal det bli lov å bruke elsykkel i to norske nasjonalparker

Fylkesmenn vil teste på seks ulike veistrekninger.

På denne veien til Glitterheim kan det bli tillatt å sykle med elsykkel. Det har Fylkesmannen i Innlandet foreslått overfor Miljødirektoratet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
På denne veien til Glitterheim kan det bli tillatt å sykle med elsykkel. Det har Fylkesmannen i Innlandet foreslått overfor Miljødirektoratet. Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix Foto: Gorm Kallestad / NTB scanpix
21. des. 2019 - 08:25

Fylkesmennene i Innlandet og Møre og Romsdal vil prøve ut elsykling på seks veistrekninger i nasjonalparkene Jotunheimen og Trollheimen.

I første omgang åpnes det for elsykling på Glitterheimvegen og Koldedalsvegen i Jotunheimen nasjonalpark og Utladalen landskapsvernområde, sier direktør Haavard Elstrand for miljø og landbruk hos Fylkesmannen i Innlandet til Nationen.

Forsvarsminister Tore Sandvik (Ap).
Les også:

Norge skal hjelpe Danmark med å håndtere dronetrusler

Han sier at strekningene bør inngå i et prøveprosjekt sammen med fire strekninger i Trollheimen/Innerdalen landskapsvernområder, som faller under Fylkesmannen i Møre og Romsdal.

Av hensyn til villreinen vil ikke Fylkesmannen i Innlandet åpne for bruk av elsykler i nasjonalparkene Dovrefjell og Rondane i denne omgang.

Miljødirektoratet har i høst, på vegne av Klima- og miljødepartementet, bedt Fylkesmannen foreslå forskriftsendringer som åpner for bruk av elsykkel på veier i verneområdene der det allerede sykles mye.

Saken blir sendt på høring, og allerede sommeren 2020 kan det bli åpnet for bruk av elsykler i de foreslåtte områdene, sier Elstrand.

I mars i år åpnet regjeringen for at det kunne bli brukt elsykkel i Oslomarka. Den har ikke status som nasjonalpark foreløpig (Østmarka er nylig foreslått vernet av regjeringen). 19 kommuner i fylkene Akershus, Buskerud, Østfold (disse tre blir til Viken fra nyttår), Oppland og Oslo omfattes av markaloven.

 

Slik så Flytoget ut før det ble satt i drift i 1998. Om fem år kan det være slutt for togmodellen. Oslo lufthavn Gardermoen ble åpnet 8. oktober 1998.
Les også:

Norges mest pålitelige tog tas ut av drift ti år tidligere enn planlagt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.