Riksvei 13 Bondeviki-Fardal

Nå skal det bli bedre riksvei mellom Leikanger og Sogndal

Riksvei 13 mellom Bondeviki og Fardal skal utbedres.

Gv. Harald Even Fosse og Svenn Finden under signering. Konfetti er i luften.
Gv. Harald Even Fosse og Svenn Finden under signering. Konfetti er i luften. Foto: Ole Kristian Åset/Statens vegvesen
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
30. aug. 2021 - 10:35

Kontrakten ble signert på fredag. Arbeidet starter opp i andre halvdel av september, skriver Vegvesenet i en pressemelding..

Kontrakten ble signert av avdelingsdirektør Svenn Finden i Statens vegvesen og daglig leder i Fosse Maskin og Transport, Harald Even Fosse.

Grønne havner gir flere klima- og miljøgevinster på én gang. Men dette vil kreve mye strøm, skriver innleggsforfatterne.
Debatt

Klimaomstilling i havnene krever mer strøm og kloke ideer

– Gleder oss til å komme i gang

Firmaet fra Vik i Sogn vant kontrakten med en pris på drøye 60 millioner kroner, og d ser fram til å komme i gang med prosjektet.

– Vi skal gjøre vårt beste for at trafikken ikke blir mer heftet enn nødvendig, men det må nok snevres inn til ett kjørefelt forbi det smaleste partiet. Der skal vi sprenge ut en høy skjæring tett inntil veien, sier Fosse.

Det vil bli stopp for trafikantene i inntil 15 minutt ved sprenging, men i pendlertida på morgon og ettermiddag skal det ikke være stopp gjennom anleggsområdet. Vegen har en stor andel pendlere som kjører mellom Sogndal og Leikanger, og i tillegg er det skolebusser og næringstransport som skal fram.

Sporveien inngikk i 2024 kontrakt med Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles SA (CAF) om kjøp av 20 vognsett til Fornebubanen, inkludert opsjoner for fremtidig vognbehov.
Les også:

Oslo dropper T-baneleverandør: Kan bli svartelistet av FN

– Har ventet lenge

– Utbedring av strekningen er et prosjekt vi har ventet på lenge. Vi har blant annet problemer med mye isdannelse i veiskuldra vinterstid på grunn av vann som siger ned fra terrenget over. Vi skal også jevne ut svinger og skifte ut dårlige masser, og vi får en bredere skulder for de mange syklistene som ferdes her. Totalt sett blir det en sikrere og bedre vei, sier Svenn Finden i Statens vegvesen.

Prosjektet strekker seg over 1,6 kilometer fra vestsiden av Stedjebergtunnelen, og veien skal være ferdig i desember 2022. I kontrakten er det også en opsjon på ytterligere 500 meter vei ved den vestlige delen av strekningen. Hvis opsjonen blir løst ut, er frist for ferdigstilling satt til juni 2023.

Per-Willy Amundsen (Frp) ombord i et AW101 SAR Queen-redningshelikopter i 2017.
Les også:

Ikke fornøyd med helikopter-svar: : – Vi har også skjønt at disse helikoptrene ikke er gratis

Mengder

Noen beregnede mengder i prosjektet:

  • Riving av mur: 1700 m2 (i opsjonen: 500 m2)
  • Masseflytting av jord: 23.350 m3 (9850 m3)
  • Sprenging i linja/ masseflytting av sprengt stein: 34.000 m3 (16.000 m3)
  • Murer av naturstein: 2000 m2 (400 m2)
Etterisolering og oppgradering til energieffektive vinduer er blant tiltakene som nå får egen støtte.
Les også:

Enova lanserer ny støtte til boligeiere

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.