MS Northguider fjernes

Nå skal de fjerne reketråleren fra Svalbard: Veldig spesielle forhold

Nederlandsk selskap skal gjennomføre operasjonen.

Northguider har ligget over et halvt år ved Svalbard. I august starter hevingen.
Northguider har ligget over et halvt år ved Svalbard. I august starter hevingen. (Foto: Kystvakten/KV Svalbard)
EKSTRA

Nederlandsk selskap skal gjennomføre operasjonen.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Reketråleren Northguider grunnstøtte i naturreservatet i Kinnvika på Nordaustlandet på Svalbard den 28. desember i fjor. Siden har den ligget i området i påvente av at fuglene i området skal bli ferdige med hekkingen før den kan fjernes.

Det skjer i august, og det nederlandske selskapet Smit Salvage skal gjennomføre operasjonen. Selskapet vant en internasjonal konkurranse forsikringsselskapet Gard arrangerte, melder Kystverket.

Planen er at vraket skal fjernes med en såkalt parbuckling-metode, som er en kjent metode for å rette opp grunnstøtte skip. Metoden ble blant annet brukt for å fjerne det havarerte cruiseskipet Costa Concordia i Middelhavet i 2013.

Les også

Hevearmer og stålplater

Metoden går ut på å rette opp vraket ved hjelp av tau og en stor kranlekter. I tillegg skal de bruke to taubåter under operasjonen.

Northguider har ligget over et halvt år ved Svalbard. I august starter hevingen. Foto: Kystvakten/KV Svalbard

– De skal sette solide fester til dekker før de bruker hevearmer for å rette opp skroget. Samtidig fester de stålplater på bunnen for at det skal bli mindre friksjon. Etter hvert som tråleren rettes opp, skal de pumpe ut vann og tette hull, sier Rune Bergstrøm i Kystverket til TU.

Et selskap som ikke vant konkurransen om oppdraget, la opp til å få fiskebåten på en synkelekter for å frakte den til land for opphugging. I og med at det er få lektere som kan senkes dypt nok til å ta tråleren om bord, ble denne planen forkastet.

Smit Salvage har kommet inn som et nytt selskap som skal utføre vrakfjerningen, og vil i stedet slepe den på egen kjøl. Selskapet har tidligere hatt oppdraget med å frakte Aasta Hansteen-plattformen fra Ulsan i Sør-Korea til Norge.

Les også

Over én måneds arbeid

Det er forventet å ta én måned fra arbeidet starter til slepet skal starte.

Skaden på bildet er under maskinrommet bak på båten. Foto: Kystvakten/KV Svalbard

Verken forsikringsselskapet eller Smit Salvage vil si noe om bergingen eller dele detaljer om planen, men Bergstrøm, som har fått presentert planen, sier det ser lovende ut.

Det spesielle med fjerningen av Northguider er at det skal skje i et avsidesliggende område, under ekstreme forhold.

– Dette er utrolig langt fra alle steder man kan få sendt ekstrautstyr fra. Det vil ta uker å ettersende utstyr. Derfor må man planlegge veldig godt og ha backupløsninger. I tillegg er det dårlige kommunikasjonsforhold, det er til og med vanskelig med satellittelefon der oppe, sier Bergstrøm.

– Det siste som er spesielt med denne operasjonen er at det kan være drivis også i august. Man må hele tiden være på vakt for drivis – og drivis er i dette tilfellet ikke isklumper, men store flak, sier han.

Les også

Brukte isbjørnkrage for å spore vraket

Redningsaksjonen i desember varte i over to timer. Mannskapet på 14 ble heist opp i to helikoptre.

Etter ulykken ble det satt i gang et arbeid for å hindre utslipp og forurensning fra havaristen. Tilsammen var det 332.000 liter diesel fordelt på 14 tanker i båten. Dieselen ble pumpet ut. I tillegg ble alt av elektronikk og plast fjernet for at det ikke skulle forurense naturreservatet.

I tiden etter har Kystverket og Kystvakten fulgt med på båten i tilfelle den skulle flytte på seg eller bli tatt av drivis. For å følge båtens bevegelser monterte de en AIS-sender og to typer GPS, en av dem var en krage som Polarinstituttet brukte for å spore isbjørner.

Før hevingsoperasjonen har Kystvakten vært nært vraket og filmet med ROV for å kartlegge skadene.

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå