GreenMobility-Barcode-NSB-01693
GreenMobility-Barcode-NSB-01693

NSBs elbil - Greenmobility

Nå er det klart: NSB leier ut 250 elbiler i år

Slik blir tilbudet.

NSB har inngått en endelig avtale om utleie av 250 elektriske bybiler i Oslo. Avtalen er inngått med selskapet Greenmobility som i dag tilbyr bybiler i København.

Elbilene skal bli tilgjengelig i Oslo i løpet av året - antallet skal gradvis øke til 250 biler fram mot 2019. 

Greenmobility tilbyr allerede utleie av elektriske bybiler i København, og har utviklet et system og en app som skal gjøre det enkelt for folk å leie dem.

5 kroner minuttet

Appen skal til enhver tid vise hvor det står en ledig bil, og den samme appen brukes til å låse opp elbilen.

Bilen kan kjøres hvor som helst, men brukerne må parkere innenfor Ring 3 i Oslo på dedikerte "hotspots" forskjellige steder i byen. Dette vil være reserverte parkeringsområder med lademuligheter. Det skal også være mulig å parkere på enkelte områder utenfor Ring 3.

Parkeringen skal være gratis - i tillegg kan du parkere på offentlige parkeringsplasser som ikke har tidsbegrensning.  

Leieprisen blir per minutt man har kjørt, alternativt for en hel dag, eller for 20 timer i måneden.

Prisen er ennå ikke satt, men ifølge pressemeldingen forventer NSB at den vil bli omlag fem kroner per minutt, mens døgnleien skal få en "attraktiv" pris. Det blir også lansert et månedsabonnement.

For å lokke brukere til å ta i bruk elbiltjenesten gir NSB de første 1000 påmeldte 15 minutter gratis.

Modell ikke valgt

NSB har foreløpig ikke valgt bilmodell, men skal være i sluttfasen av å velge billeverandør. Det er bestemt at utleiebilene skal ha minst 200 kilometer rekkevidde.

– Med den rekkevidden elbilene nå har fått, ser vi ikke behov for gammeldagse bensin- og dieselbiler, sier Torben Andersen, administrerende direktør i Greenmobility.

Det er Nettbuss som får i oppgave å drifte NSBs elbiltilbud, og skal være ute i gatene for å flytte, lade og vaske bilene.

NSBs avtale med Greenmobility vil være en franchise av det danske systemet som skal videreutvikles. 

– Mange som bor i Oslo bruker bare bilen sin en gang iblant. Vi ser fra andre land at bybiler kan redusere behovet for å eie egen bil. Vi håper bybilene kombinert med kollektivtransport kan være et bidrag til å løse noen av transportutfordringene i hovedstaden, sier Synne Homble, konserndirektør for mobilitet og strategi i NSB-konsernet.  

Kommentarer (17)

Kommentarer (17)