Lyse og Zaptec

Nå er de her: Sparer både plass og penger med elbillader i lyktestolpen

Passer der lading på egen grunn ikke er mulig.

Denne lyktestolpen er utstyrt med en elbillader fra Zaptec.
Denne lyktestolpen er utstyrt med en elbillader fra Zaptec. (Foto: Zaptec)
EKSTRA

Passer der lading på egen grunn ikke er mulig.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 199,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Lyse og Zaptec lanserer lyktestolper med elbillading integrert. Dette ble lansert under Nordic Edge Expo i Stavanger denne uken.

Konseptet er ganske enkelt at lyktestolper er koblet til strømnettet, så hvorfor ikke bare hekte elbillader på disse stolpene?

Det kan løse problemet med at det kan være vanskelig å etablere infrastruktur for lading av elbil i områder hvor det kanskje ikke er plass til dette. 

Lyses løsning er basert på Zaptecs system for fase- og lastbalansering. Det sikrer at elbilladingen kan tilpasses antallet tilkoblede biler, og kapasiteten i nettet.

Splitter ny er denne tanken ikke. Det er over er to år siden Zaptec var involvert i et lignende prosjekt i London, som de senere trakk seg fra.

Ny løsning med ny teknologi

Nå er en nyutviklet løsning og teknologi, produsert av Lyse basert på Zaptecs teknologi, tilgjengelig for prosjekter knyttet til lading i lyktestolpeinfrastruktur. 

Denne lyktestolpen er utstyrt med en elbillader fra Zaptec.
Ladeuttak på lyktestolpe. Foto: Zaptec

Fredrik Lima, salgssjef i Zaptec, forteller at dette er et samarbeid mellom de to Stavanger-selskapene, hvor Lyse har hatt regien gjennom et konseptutredningsprosjekt knyttet til gatelysinfrastruktur.

At prosjektet har kommet helt til et ferdig produkt som kan tas i bruk i dag, har mye å gjøre med interessen fra politikerne i Stavanger, forteller han.

I helgen ble det satt opp fire doble ladere på lyktestolper i Stavanger sentrum. Det vil komme flere etter hvert som godkjenninger er på plass. 

Det er Zaptec som skal levere produktet, som kan kjøpes inn av de som har behov for det, typisk kommuner. Det som kreves er infrastruktur for lyktestolper, men det er ikke nødvendigvis en løsning som kan monteres på eldre lyktestolper.

– Det kommer an på infrastrukturen. Dette er mest aktuelt på nye prosjekter hvor infrastrukturen på lyktestolper byttes ut, sier Lima.

30 prosent billigere

Han forteller at løsningen kan gi en betydelig reduksjon i etableringskostnader. Den er nærmere 30 prosent billigere enn å sette opp dedikert ladeutstyr. Det blant annet fordi det i utgangspunktet ikke er nødvendig å grave.

Det er ikke gitt at det er masse tilgjengelig kapasitet i forsyningsnettet til gatebelysningen, men om stolpene er av nyere dato og kan konverteres til LED, kan det frigjøres kapasitet. Kombinert med aktiv effektstyring, kan den tilgjengelige kapasiteten fordeles mellom flere biler.

Research Lyse har gjort viser at det ofte mer kapasitet tilgjengelig enn ventet. Kombinert med aktiv effektstyring, kan den tilgjengelige kapasiteten fordeles mellom flere biler.

Denne lyktestolpen er utstyrt med en elbillader fra Zaptec.
Fire ladestolper er satt opp foreløpig. Disse er gratis å bruke inntil videre. Foto: Zapec

– Om det er lagt opp til en makseffekt på 22 kilowatt, så kan bilene få dette, sier Lima.

Etter hvert som flere biler kobler seg til vil kapasiteten fordeles utover. Ladestolpene kommuniserer via kraftlinjekommunikasjon (PLC), slik at ingen trekker høyere effekt enn det som er gjort tilgjengelig.

Alternativ for mange steder

– Så dette kan være et alternativ for dem som bor i områder hvor det ikke er mulighet for beboere å ha ladestasjon hjemme, sier han.

Det er ikke sikkert at alle steder med lyktestolpe kan ta i bruk løsningen. Noen steder er for eksempel lyktestolpene plassert innerst på fortauet, og det kan ikke legges ladeledninger over fortau.

Ladestolpene i Stavanger er inntil videre gratis, men skal få en betalingsløsning etter hvert, forteller Lima.

Det er kunden, altså ladeoperatøren, som setter priser og velger betalingsløsning.

Prosjektet som pågår i Stavanger er et initiativ fra Stavanger kommune, hvor Klimasatsmidler er tildelt for å utrede tekniske løsninger og regulatoriske forhold, men også betalingsløsninger og betalingsvilje knyttet til elbillading.

Prosjektet tester ut stolpelading i den gamle trehusbebyggelsen hvor parkering på egen grunn ikke er mulig, sier Trond Thorbjørnsen, forretningsutvikler i Lyse.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå