MSC

MSC kuttet utslipp med 44 prosent – går mot 100 prosent i 2050

Verdens største containerskipsrederi har redusert flåtens samlede klimagassutslipp med 44 prosent siden 2008. Økende press fra kunder har satt fart i omstillingen.

Klimagassutslipp var ikke det rederiet tenkte mest på for noen år siden. MSC Maya er bygget i 2015 med en MAN B&W 11S90ME-C10 diselmotor som kan få det 395,4 meter lange skipet med 19.244 TEU opp i 22,8 knops fart. Nyere MSC-skip bestilles med LNG-motor og skal være forberedt for alternative drivstoff.
Klimagassutslipp var ikke det rederiet tenkte mest på for noen år siden. MSC Maya er bygget i 2015 med en MAN B&W 11S90ME-C10 diselmotor som kan få det 395,4 meter lange skipet med 19.244 TEU opp i 22,8 knops fart. Nyere MSC-skip bestilles med LNG-motor og skal være forberedt for alternative drivstoff. (Foto: Hasenpusch/MSC)

Verdens største containerskipsrederi har redusert flåtens samlede klimagassutslipp med 44 prosent siden 2008. Økende press fra kunder har satt fart i omstillingen.

Konsernsjef Søren Toft i Mediterranean Shipping Company S.A. sa på et DNV-webinar om alternative drivstoff at rederiet har satt fart i ombygging av skip, energieffektivisering, luftsmøring (air lubrication), skogvasking, ruteoptimalisering og velger bare motorer og framdriftssystem som er fleksible og kan bygges om til å benytte andre drivstoff i framtida.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå