LUFTFART

Moderne fly på billigsalg: Starter nytt norsk flyselskap

Ledes av Erik G. Braathen.

Erik G. Braathen, Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling.
Erik G. Braathen, Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling. Foto: Pressebilde
6. okt. 2020 - 10:58

Mens luftfarten står midt i den verste krisa noensinne, kan det også være muligheter for å satse.

Det mener iallfall Erik G. Braathen som sammen med et knippe andre luftfartsveteraner varsler at de jobber med å starte et nytt flyselskap.

Målet er å være i gang i løpet av første halvår 2021 – i første omgang med en flåte på fem fly bestående av enten Boeing 737-800 eller Airbus A320.

– Vi mener det er riktig tidspunkt for å starte et nytt flyselskap nå. Vi leier inn moderne fly til en rimelig pris, ansetter de beste medarbeiderne, og bygger et heldigitalt selskap med lite kompleksitet som gjør at vi får lave kostnader og kan tjene penger med færre fly, sier Braathen i ei pressemelding tirsdag formiddag.

DC-6B LN-SUB gjør en siste overflyging over Sola lufthavn før det lander for siste gang,
Les også

Her er det gamle Braathens SAFE-flyet hjemme igjen på Sola etter 49 år

– Usunn vekst

Braathen var sjef for Braathens SAFE i ti år fram til 1999, og har i tillegg sittet i styret i Norwegian Air Shuttle i perioden 2002-2009, de siste fem årene som leder.

Ledelsen i det nye selskapet består i tillegg av Brede Huser, Thomas Ramdahl, Asgeir Nyseth, Alf Sagen, Bjørn Erik Barman-Jenssen og Tord Meling.

– Luftfarten har i lang tid vært preget av en usunn volumvekst. Vår forretningsmodell avhenger ikke av å få stadig flere til å fly stadig mer for å oppnå lønnsomhet. Vi skal fly til steder og tider med høy etterspørsel blant norske reisende, og være et ansvarlig transportalternativ der tog, buss og bil ikke strekker til, sier Thomas Ramdahl, kommersiell direktør, i meldinga.

Søker statsstøtte

Her kommer det fram at mer enn 25 personer jobber på fulltid for å bygge det nye flyselskapet.

Planen er å ha nærmere 400 ansatte innen 2022. Besetningen om bord vil være underlagt norske kollektivavtaler.

– Vi har en sterk lidenskap for norsk luftfart. Vi tror ikke at markedet vil komme tilbake dit det var i forkant av koronapandemien. Vi vil benytte all vår erfaring og kompetanse for å bygge et nytt, norsk flyselskap tilpasset den økonomiske virkeligheten og passasjerenes behov, sier Braathen.

Selskapet har gjennomført møter med nærings- og samferdselsmyndigheter og skriver at de jobber med finansiering av satsingen, basert på privat kapital og tilgang til midlertidige og relevante statlige støttetiltak. 

Skrogdeler til det siste Airbus A380-flyet fraktes gjennom Lévignac, like vest for Toulouse 17. juni.
Les også

Slutt for Airbus A380: Her kjøres delene til den siste superjumboen som skal bygges

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.