DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

Elektrokontrakten som Mesta nylig har inngått med Statens vegvesen, er en ren veilyskontrakt for riksveinettet i Oslo, Asker og Bærum, samt Viken øst for Oslo fra Gardermoen og sørover til Østfold.

Flere titalls tusen lyspærer inngår i veilyskontrakten i Oslo-området. Mesta skal sørge for at de lyser, som her på E6 på Furuset.
Flere titalls tusen lyspærer inngår i veilyskontrakten i Oslo-området. Mesta skal sørge for at de lyser, som her på E6 på Furuset. Foto: Karl Johansen, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
21. apr. 2021 - 08:31

Kontrakten omfatter også lys på gang- og sykkelveier langs riksvegene og sidearealer som rasteplasser og pendlerparkeringsplasser.

– Kontrakten omfatter cirka 30.000 lyspunkter. Mye av dette er konvensjonelle pærer som må byttes med jevne mellomrom, men nye LED-armaturer overtar mer og mer. Alle steder hvor det skiftes armaturer, blir det nå montert LED-armaturer, sier Petter Østli Skorem, prosjektkoordinator i Statens vegvesen.

Ambisiøs rehabilitering skal gi Sophies Minde, som er en del av Oslo Universitetssykehus, nytt liv.
Les også

Sikrer at gammel mur kan få nytt liv i verneverdig bygg

Seksårig kontrakt

Veilyskontrakten for Stor-Oslo gjelder for perioden 2021-2027, med oppstart 1. september i år. Kontrakten har en verdi på cirka 114 millioner kroner.

– Denne kontrakten er på seks år og ikke fem, som er vanlig for driftskontrakter. Dette gjør vi for å forskyve kontraktene i Øst-Norge slik at det ikke skal komme flere store kontrakter ut i markedet samtidig, forklarer Skorem.

Kontrakten har en gjensidig opsjon for byggherre og entreprenør på 1+1+1 år i tillegg til byggherrens ensidige opsjon på ett år.

Hålogalandsbrua nord for Narvik åpnet i 2018, og den nye kontrakten vil nok ikke handle så mye om den.
Les også

Én entreprenør kan få brukontrakt på opptil 320 millioner

Mesta med tre elektrokontrakter i Øst-Norge

Tildelingskriteriene for veilyskontrakten i Stor-Oslo var laveste pris, men med kvalifikasjonskrav både på egnethet, HMS og kompetansekrav. Mesta tilfredsstilte alle disse kravene i tillegg til laveste pris. De var i konkurranse med Arkel Romerike, Otera Traftec og Set Elektro.

I tillegg til veilyskontrakten i Stor-Oslo, har Mesta fra før to andre elektrokontrakter for Statens vegvesen i Øst-Norge: Veilyskontrakt i gamle Oppland fylke, og elektro- og automasjonskontrakt i Oslo, Asker og Bærum, som i hovedsak gjelder tunnelinstallasjoner.

Brøytebil med biogass.
Les også

Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.