Drift og vedlikehold

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

Elektrokontrakten som Mesta nylig har inngått med Statens vegvesen, er en ren veilyskontrakt for riksveinettet i Oslo, Asker og Bærum, samt Viken øst for Oslo fra Gardermoen og sørover til Østfold.

Flere titalls tusen lyspærer inngår i veilyskontrakten i Oslo-området. Mesta skal sørge for at de lyser, som her på E6 på Furuset.
Flere titalls tusen lyspærer inngår i veilyskontrakten i Oslo-området. Mesta skal sørge for at de lyser, som her på E6 på Furuset. Foto: Karl Johansen, Statens vegvesen
Jarle SkoglundJarle Skoglund– Journalist
21. apr. 2021 - 08:31

Kontrakten omfatter også lys på gang- og sykkelveier langs riksvegene og sidearealer som rasteplasser og pendlerparkeringsplasser.

– Kontrakten omfatter cirka 30.000 lyspunkter. Mye av dette er konvensjonelle pærer som må byttes med jevne mellomrom, men nye LED-armaturer overtar mer og mer. Alle steder hvor det skiftes armaturer, blir det nå montert LED-armaturer, sier Petter Østli Skorem, prosjektkoordinator i Statens vegvesen.

Sauer beiter mellom solcellepaneler i Kina.
Les også:

Bygger verdens største solpark – over dobbelt så stor som Oslo

Seksårig kontrakt

Veilyskontrakten for Stor-Oslo gjelder for perioden 2021-2027, med oppstart 1. september i år. Kontrakten har en verdi på cirka 114 millioner kroner.

– Denne kontrakten er på seks år og ikke fem, som er vanlig for driftskontrakter. Dette gjør vi for å forskyve kontraktene i Øst-Norge slik at det ikke skal komme flere store kontrakter ut i markedet samtidig, forklarer Skorem.

Kontrakten har en gjensidig opsjon for byggherre og entreprenør på 1+1+1 år i tillegg til byggherrens ensidige opsjon på ett år.

Bergarbeid ved framtidige Skøyen stasjon. En av inngangene som fører folk ned til t-banen.
Les også:

Forsinkelser og kostnadssprekk på Fornebubanen: – Har ikke klart å få opp den produksjonstakten vi ønsker

Mesta med tre elektrokontrakter i Øst-Norge

Tildelingskriteriene for veilyskontrakten i Stor-Oslo var laveste pris, men med kvalifikasjonskrav både på egnethet, HMS og kompetansekrav. Mesta tilfredsstilte alle disse kravene i tillegg til laveste pris. De var i konkurranse med Arkel Romerike, Otera Traftec og Set Elektro.

I tillegg til veilyskontrakten i Stor-Oslo, har Mesta fra før to andre elektrokontrakter for Statens vegvesen i Øst-Norge: Veilyskontrakt i gamle Oppland fylke, og elektro- og automasjonskontrakt i Oslo, Asker og Bærum, som i hovedsak gjelder tunnelinstallasjoner.

Flere togpassasjerer besvimte tirsdag morgen. Bildet er tatt ved en tidligere anlending.
Les også:

Tre personer besvimte på overfylt tog

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.