Hydrigenlastebil

Mener lastebiler på hydrogen vil være et nisjeprodukt

Batteri er den mest sannsynlige fremtiden for lastebiler, ifølge forsker.

Daimlers konseptbil Mercedes-Benz GenH2. Målet er en rekkevidde opp mot 1000 km på en fylling. Planen er å starte forsøk i samarbeid med kunder i løpet av 2023. Daimler velger å bruke flytende hydrogen. Den første kommersielle brenselcellebilen er planlagt lansert i 2024, men da med kun 500 km rekkevidde per fylling.
Daimlers konseptbil Mercedes-Benz GenH2. Målet er en rekkevidde opp mot 1000 km på en fylling. Planen er å starte forsøk i samarbeid med kunder i løpet av 2023. Daimler velger å bruke flytende hydrogen. Den første kommersielle brenselcellebilen er planlagt lansert i 2024, men da med kun 500 km rekkevidde per fylling. (Foto: Daimler)

Batteri er den mest sannsynlige fremtiden for lastebiler, ifølge forsker.

Lastebiler med hydrogenbrenselceller vil forbli et nisjeprodukt. Batterielektriske drivlinjer vil dominere i kommersielle kjøretøyer.

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå