Kan 3D-printede, biologisk nedbrytbare dekk være løsningen i fremtiden? Video: Michelin

FREMTIDENS BILDEKK

Med dette bildekket vil du aldri punktere

Dekkprodusent tester 3D-printede bildekk.

Det utvikles stadig nye løsninger for utslippsfrie biler. 

Nå ønsker dekkprodusenten Michelin å gjøre biler enda mindre miljøbelastende, og har utviklet et helt nytt bildekk. 

Mens produksjon av vanlige bildekk krever et sted mellom 15 og 38 liter olje, består det nye dekkonseptet kun av biologisk nedbrytbare materialer. 

Det skriver fastcompany.com.

Nedbrytbare materialer

Det nye dekket består hovedsakelig av appelsinskall, bambus, sukkeravfall, tre og naturlig gummi. 

Og i motsetning til konvensjonelle dekk som må demonteres og leveres på ulike avfallstasjoner når det er utslitt kan hele det nye dekket brytes ned akkurat som det er. 

Dekket er 3D-printet, og likner et blått spindelvev formet som et bildekk. 

På grunn av måten materialet er konstruert på, er det ikke behov for luft i dekket, på samme måte som konvensjonelle dekk. 

Slipper dekkskifte

En stor fordel med det nye dekket ikke fylles med luft er at det heller ikke er noen sjanse for å punktere med det. 

Michelin melder derimot at dekket vil kreve noe vedlikehold etterhvert som strukturen slites av. 

Om alt går etter produsentens plan skal man også kunne printe på spor direkte på dekket i stede for å skifte mellom sommerdekk og vinterdekk. 

Kommentarer (18)

Kommentarer (18)