KARRIERE

Matematikkens supermann

ENER: Scott Flansburg mener vi må vekk fra tanken om at tallene begynner med 1. Null er mye viktigere, mener han.
ENER: Scott Flansburg mener vi må vekk fra tanken om at tallene begynner med 1. Null er mye viktigere, mener han. Bilde: Michele Schwartz
31. jan. 2011 - 17:04

Han formelig syder av begeistring for matematikk med det samme Teknisk Ukeblad ringer.

Kjapp

Scott Flansburg har fått tilnavnet "Den menneskelige kalkulatoren", og det er kanskje ikke så rart. I demonstrasjoner, og dem er det blitt mange av, banker han selv folk med topptrente kalkulatorfingre.

Han adderer, subtraherer, ganger, deler, trekker ut kvadrat og kubikkrøtter raskere enn fingrene til folk henger med.

– Jeg kunne gjort dette fortere, men jeg klarer ikke snakke så fort som jeg regner, sier Flansburg og får oss nesten til å rødme. Vi må tenke litt før vi presenterer resultater fra den lille multiplikasjonstabellen.

– Er du født slik, spør vi.

– Nei da, sier Scott Flansburg.

– Jeg oppdaget denne evnen i fjerdeklassen, da jeg var ni. Læreren hadde gjennomgått hvordan man legger sammen en tallrekke og flytter resultatet fra første kolonne over som tall i mente. Dessverre var jeg opptatt med noe helt annet og det oppdaget hun, så jeg måtte komme frem og demonstrere på tavla hvordan jeg la sammen tall. Det var pinlig, men jeg kunne ikke tabbe meg ut for klassen.

Han gjorde som han hadde lært i lesing - regnet fra venstre mot høyre.

– Jeg skulle legge sammen 17, 12, 11, og 14, så jeg la sammen venstre kolonne først og det ble 40, ikke sant? Deretter var det enkelt å legge et for et av de høyre tallene til 40 og få 54. Helt uten å bruke mente. Jeg mener at vi lærer matematikk helt bakvendt. Måten vi lærer på gjør matematikken mye vanskeligere enn den er, mener eneren.

Tallet 9 er også svært viktig, mener Scott Flansburg. (FOTO: Michele Schwartz)
Tallet 9 er også svært viktig, mener Scott Flansburg. (FOTO: Michele Schwartz)

– Alle kan lære

Flansburg mener alle kan lære å regne lynraskt slik som han selv. Han tror vi har et sted i hjernen som passer til matematikk, men de aller færreste bruker det.

Den tradisjonelle måten vi lærer på utnytter ikke de evnen vi alle har. Vi må lære dette på nytt og på en mye mer intuitiv måte. Da vil det gå fort, mener han.

Flansburg vil bort fra matematikken som puggefag. Husker du alt du har lært, så går det greit, men ikke spesielt fort. Forstår du det, så er det veldig mye bedre, og det går lynraskt.

– Mange steder rundt om i verden brukes mine metoder nå som et supplement til den tradisjonelle undervisningen. Jeg er ikke ute etter å rive ned det bestående, jeg vil bare ha et kapittel til i matteboka. Jeg vil forenkle og stimulere slik at barn og unge ikke ser på matematikk som en motstander, men en medspiller.

Se mange innslag med Flansburg på Youtube.

Mangler null

Flansburg har innledet rene korstoget for tallet null som han mener vi har et helt skrudd forhold til. Han mener at tellemåten vår som begynner på 1 er helt feil og ødelegger og forvansker tankesettet vårt når vi skal lære matematikk.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Se hvordan vi teller. Titallsystemet vårt tar utgangspunkt i at vi har ti fingre. Når vi teller starter vi på en og så kommer vi til ti. Men se på alle tastaturer og kalkulatorer. De starter på 1 og ender på 0. 10 får vi når vi setter sammen 1 og 0. Dette blir jo helt feil. Jeg mener vi må begynne på 0 og slutte på 9. Når vi regner på den måten stimulerer vi det naturlige regnesenteret i hjernen.

Det er ikke bare null som fascinerer Flansburg. Han er også opptatt av 9.

– Ta tallet 10 og trekk fra summen av de to enkeltsifferne. Du vet 1 pluss 0. Det blir 9. Så kan du gjøre det samme med alle tall. 58 minus (5+8) det blir 45, ikke sant? Og summen av de to tallene blir igjen 9. 173 – (1+7+3) det blir 162. Summen av 1, 6 og 2 blir 9. Jeg er ambassadør for World Math Day og American Math Challenge. Jeg vil nå frem til alle barn som er ni og fortelle den hvilket kult tall det er. Jeg vil at alle skal se tallet 9.

Han understreker at verdens matematikkdag er den 1. mars. Da vil han at så mange som mulig logger seg på og deltar i en 60-sekunders konkurranse.

I fjor nådde de ut til tre millioner. I år skal det bli flere.

– Er du utdannet i matematikk?

– Nei på ingen måte, sier Flansburg. Ikke har jeg høyere utdanning og jeg droppet ut av gymnaset. Men jeg lever for matematikk. Akkurat som noen er atleter, så er jeg en matlet. Men jeg er ikke uslåelig. Akkurat nå er det en elleveårig jente fra India som er raskere enn meg. Tre uker før konkurransen visste hun ikke hva en kvadratrot var, men hun slo oss alle.

På Skavlan

Den 10. mars kommer Scott Flansburg til Norge. Da skal han delta på Skavlan.

– Er det sant at det er et populært show, spør Flansburg på mobiltelefon fra Arizona.

– Ja, det er veldig populært og sendes i både Sverige og Norge, så her når du veldig mange i to land samtidig.

– Du verden. Det gleder jeg meg til, sier Flansburg, og lover god innsats for matematikken.

Les også: NTNU vil bruke matematikk-skjønn

– Lær dere kinesisk!

Superelevene ble færre

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.