Test av elektriske motorsager

Markedet vokser raskt: Tid for elektrisk vedhogst

Vi har testet de nye elektriske motorsagmodellene. Det gikk ikke som vi hadde forventet.

I år har vi testet noen av de nyeste og sterkeste på dette raskt voksende markedet. Noen av dem imponerer, og noen skuffer stort.
I år har vi testet noen av de nyeste og sterkeste på dette raskt voksende markedet. Noen av dem imponerer, og noen skuffer stort.

Vi har testet de nye elektriske motorsagmodellene. Det gikk ikke som vi hadde forventet.

Er årets nykommere bedre enn vinneren av fjorårets elektriske motorsagtest?

Det er ikke til å legge skjul på at vi ikke har noe imot å legge en uskyldig gran i bakken og gyve løs på den med motorsager. Elektriske batterisager, vel og merke. I år har vi testet noen av de nyeste og sterkeste på dette raskt voksende markedet. Noen av dem imponerer, og noen skuffer stort.

For å ta den litt uvanlige konklusjonen først. Vinneren av proffsagene i årets test ble ingen av deltakerne. Det ble fjorårsvinneren, som vi bare hadde med som referanse og for å felle og preparere grantreet for testen.

Saga fra Milwaukee, som stilte med sitt 18 volt batteri og litt slitt kjede, slo sagene med 36 og påståtte 82 volt batterier. Nok et glitrende eksempel på at det er motoren og effekten den yter som er viktig, og effekt er som kjent produktet av volt og ampere.

Mange parametere

Hvilken batterielektrisk motorsag du bør velge påvirkes av mange ting. En er vekt. En slik sag veier en del, fordi selv om selve saga er lettere enn en bensinsag påvirkes totalvekten av vekten på batteriet. Mange sager har flere batteristørrelser og det kan være en idé å ha to mindre i stedet for ett stort.

Eller, som noen produsenter gjør; ha batteriet i et belte og en ledning til saga. Det gjør saga mer håndterlig, men en ledning er alltid litt i veien.

Krever antrekk

Motorsaging med et utall skarpe ståltenner i svært høy hastighet blir årlig til dype sår, som i beste fall kan sys igjen. Av og til går det verre. Derfor er det en særdeles god idé å anskaffe en vernebukse. Setter du sverdet i låret med en slik bukse trekker du ut en masse glassfibertråder som stopper saga før den tar en jafs av deg.

Vi har testet to slike bukser. En fra Husqvarna, og en fra Stihl. Buksa fra Husqvarna gir nok den beste beskyttelsen, men så veier den en halv kilo ekstra og koster mye mer.

Stihls bukse kryper under kiloen og er mer fleksibel og behagelig å ha på. I forhold til en vanlig bukse er dette er særdeles god investering i sikkerhet for 1490 kroner.

Bukse fra Husqvarna koster hele 4190 kroner. Den er nok den du vil ha om maksimal sikkerhet er viktig.

Ideelt sett bør du ha hjelm med visir også. Slike har gjerne øreklokker som er beregnet på sager med totaktsmotor. De er ikke så viktige når du er elektrifisert.

Alle disse sagene kan utføre veldig mye arbeid på batteriene vi testet dem med. Sannsynligvis mer enn de fleste som ikke er skogsarbeidere gjør.

Vi har som vanlig testet kraften i motorsaga ved å se på hvor raskt den klarer å komme seg gjennom en granstokk på rundt 32 cm. Og vi har testet utholdenheten ved å se hvor mange stammekutt de klarte på et batteri regnet om til m2.

Kraft

Det å sage gjennom stammen er en funksjon av kjedehastighet og hvor mye belastning saga tåler når den presses ned i virket. Alle stopper når du presser for mye, men det varierer stort. Derfor ble vi veldig overrasket over at Milwaukee, som har ned mot halvparten av oppgitt kjedehastighet, banket hele bunten av nykommere. Dette er en kraftsag på lavspenning.

Utholdenhet

Antall kutt ble utført som en bensinsag; i høyt tempo. Det tålte bare Husqvarna og Stihl. De andre slet med for varmt batteri. Riktignok er dette en ekstrem test, som neppe emulerer praktisk bruk. Men den avslører svakheter i batterienes evne til å bli kvitt overskuddsvarme under belastning. De to sagene fra Kärcher slet litt. Cramer-batteriet tok helt kvelden. Det våket ikke til liv før etter et par timer hvor det plutselig varslet via Bluetooth-appen at det var 25 prosent igjen! Synd for Cramer.

Vi har bedømt sagene etter ytelsen under testen. Batterier som gikk varme, og ikke virket etter rimelig tid, fikk ikke uttelling for den «innelåste» energien.

CRAMER 82CS25

Cramer 82CS25

Saga fra det forholdsvis ukjente merket Cramer var påstått å være kraftige saker. Den hadde til og med et 6 Ah batteri med påståtte 82 volt! En slik spenning får skeptikeren i oss til å bråvåkne, selv om de markedsfører den veldig høye spenningen som «max» 82 volt.

Bakgrunnen er at noen har begynt å kalle 3,6 volt celler (belastet) for 4 volt (ubelastet). Slik som på mye av dagens 12 volt verktøy. Cramer kunne kalt dette for 80 volt på denne måten, men hvorfor plusse på enda et par volt? Det er selvfølgelig for å lure folk til å tro at dette er noe aldeles uovertruffent. Det er det ikke!

Cramer 82CS25

Vi liker:

  • Rimelig

Vi liker ikke:

  • Ikke spesielt sterk
  • Veldig tung
  • Batteriet går varmt
  • Påstanden om at dette er et 82 volt batteri

Dette er nok et batteri med to parallellkoblede grupper av 20 stk 18650-celler, som burde vært kalt 72 volt. Med 40 celler blir det tungt: 3,2 kilo! Til sammen har det 432 Wh. Den har til og med innebygget Bluetooth for å kommunisere med Cramer-appen.

Vi forventet mye ytelse og mange stammekutt, men du verden så skuffet vi ble. Riktignok var den raskest i testen med 18 sek gjennom stammen, men bare så vidt. Og outsideren Milwaukee med 18 volt batteri, og med slitt kjede, var like rask og åpenlyst sterkere.

Så sterk som denne saga var påstått å være burde den ha 40 cm sverd. Den hadde 33 cm. Lenger sverd er å få.

Det svære batteriet kom inn på andre plass i gjennomsaget virke før det var slutt på strømmen. Vi synes det var lite med så mange Wh, men vi klarte ikke en gang å få kontakt med batteriet på Bluetooth. Så, etter et noen timer, lenge etter at testen var over, våknet batteriet igjen og melde seg til tjeneste med 25 prosent lading. Med andre ord; batteriet ble for varmt og stengte helt ned. Litt mer moderat belastning kunne gitt et bedre resultat for Cramer.

HUSQVARNA 540I XP

Husqvarna 540i XP

Saga er en vesentlig oppgradering fra den vi testet forrige gang. Nye T540i XP har 30 prosent kraftigere motor, og det merkes.

Husqvarna 540i XP

Vi liker:

  • Sterk og lett sag
  • God batteriteknologi
  • Rask

Vi liker ikke:

  • Prisen

Dette er en virkelig imponerende sag. Den er sterk og lett og gjør mye arbeid på en lading. Men så var det prisen da. 7500 kroner uten batteri og lader svir i lommeboka.

Husqvarna er litt konservative på innspenningen av sverdet og holder seg til skrujern og pipenøkkel. Det fungerer selvfølgelig veldig bra, men erkekonkurrent Stihl har en svært god verktøyfri innspenning.

STIHL MSA 220 C-B

Stihl MSA 220 C-B

Saga fra Stihl er en ny variant med et bredere kjede. Tidligere har vi testet en ganske lik modell med et veldig smalt kjede.

Stihl MSA 220 C-B

Vi liker:

  • Byggekvalitet
  • Verktøyfri innspenning av kjedet
  • Vekten

Vi liker ikke:

  • Ytelsen

Vi kan nok konkludere med at overgangen ikke har vært helt vellykket. Et bredere kjede krever mer av saga og her er det for lite kraft til krevende jobber. Det hjelper ikke med høy kjedehastighet.

Likevel er dette den letteste saga. Den er svært godt balansert, og har en verktøyfri sverdinnspenning som fungerer utmerket. Denne saga egner seg godt til mindre tøffe jobber enn i denne testen, men her bukker den under for mer robuste konkurrenter.

KÄRCHER CNS 36-35

Kärcher CNS 36-35

Testens overraskelse var Kärchers 36 volt modell som i større grad retter seg mot forbrukere. Den er både sterk og får veldig mye ut av batteriet. Likevel sliter den litt med varmgang i batteriet.

Kärcher CNS 36-35

Vi liker:

  • Prisen
  • Kraften
  • Utholdenheten

Vi liker ikke:

  • Batteriet sliter med varmgang ved hard belastning 

Av de fem i testen er det denne som får mest kapp ut av hver Wh, på tross av at det står igjen litt strøm. En mindre krevende test ville gitt denne saga topp-plasseringen i kapp/wattime.

Batteriene fra Kärcher har prisverdig et LCD-display som viser ladeprosenten. Det viser også hvor lenge det holder ut ved nåværende belastning, og når det må ta pause på grunn av varmgang. Det er et pluss. Det sto 11 prosent igjen i LCD-displayet, men da var det helt slutt i lang tid.

KÄRCHER 400/36

Kärcher 400/36

Etter å ha fått et veldig positivt bilde av forbrukermodellen til Kärcher var testen av proffmodellen med et større batteri en skuffelse.

Kärcher 400/36

Vi liker:

  • God byggekvalitet

Vi liker ikke:

  • Varmgang i batteriet
  • Prisen og ytelsen

Ikke bare var den tregere, den var til og med mindre utholdende og den slet mer med varmgang i batteriet. Det sto igjen 14 prosent, men da var det slutt i lang tid.

En mindre kapabel sag som er mye dyrere og tyngre er en dårlig handel.

Kan de nye slå fjorårets vinner?

Så gjenstår saga som egentlig ikke skulle være med i testen i år: Milwaukee M18 FCHS-121.

Det ene kuttet med slitt kjede vi gjorde, og data for forrige test, gjør denne fremdeles til det beste kjøpet for de som vil kombinere kraft og utholdenhet.

Vil du slippe en god del billigere unna, men fremdeles ha en rask og utholdende sag, er det Kärcher CNS 36-35 til 4798 kroner med batteri som er best.

Skulle vi ha valgt uten hensyn til pris er Husqvarna 540i XP en utmerket kandidat, men innpå 11.000 kroner med batteri er for dyrt. Spesielt når enda kraftigere og mer effektive Milwaukee koster 6873 kroner.

Test- og produktdata

  Kärcher CNS 36-35 Kärcher 400/36 Husqvarna 540i XP Stihl MSA 220 C-B Cramer 82CS25 Milwaukee M18 FCHS-121
Totalvekt med batteri 6,04 kg 6,93 kg 5,72 kg 5,58 kg 8,3 kg 6,5 kg
Watt-timer i batteriet 180 270 337 281 432 216
Batterirest etter kjøling 0,14 0,11 0 0 0,25 0
Ladestrøm-styrke i Ampere 6 ampere 6 ampere 6 ampere 6,5 ampere 4 ampere (ved 72 volt) 12 ampere ved 18 volt
Oppgitt kjedehastighet 21 m/s 23 m/s 24 m/s 23,7 m/s 24 m/s 12,4 m/s
Sverdlengde 35 cm 40 cm 40 cm 35 cm 33 cm 40 cm
Pris uten batteri 2799 kroner 5494 kroner 7499 koner 4990 kroner 4990 kroner 3989 kroner
Pris for batteriet 1999 kroner 3325 kroner 3629 kroner 2340 kroner 3690 kroner 2884 kroner
Hastighet gjennom 32 cm granstokk 21 sek 26 sek 19 sek 43 sek 18 sek 18 sek
m2 kappet på en ladning 1,51 1,35 2,64 1,38 2,17 1,87
cm2/Wh 8,4 5,1 7,8 4,9 5 8,7
Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå