Maritim

Politiet: Siktelse mot personen som styrte grunnstøtt skip, kan komme i dag

Personen som navigerte konteinerskipet NCL Salten torsdag, har forklart at han sovnet da skipet braste inn i fjæra på Byneset i Trondheimsfjorden. 

Et 135 meter langt konteinerskip gikk natt til torsdag på grunn i Trondheimsfjorden utenfor Byneset.
Et 135 meter langt konteinerskip gikk natt til torsdag på grunn i Trondheimsfjorden utenfor Byneset. Foto: Jan Langhaug/NTB
23. mai 2025 - 07:21

Den mistenkte i saken er en mann av utenlandsk nasjonalitet i 30-åra, med offisersrang og oppgave som navigatør da ulykken inntraff torsdag.

– Etter alle opplysninger vi har, så befant han seg alene på broen. Det støttes opp av skipsdagboka, sier påtaleansvarlig Kjetil Bruland Sørensen i Trøndelag politidistrikt til NTB.

Politiet fikk innledningsvis opplysninger fra andre som var om bord om at personen sovnet, noe som mannen selv også skal ha sagt i avhør. Skipet ikke endret kurs inn Trondheimsfjorden da det skulle, og havnet på grunn få meter fra et bolighus på Byneset.

Mannen har foreløpig ikke mottatt juridisk bistand, og politiet ser ikke behov for varetektsfengsling i saken.

– Hvis han får status som siktet, da vil det være naturlig at han får oppnevnt en forsvarer, sier Sørensen, som anslår at en siktelse vil vurderes i løpet av dagen, avhengig av hvilken informasjonen politiet får hentet inn.

Ingen ble skadet etter grunnstøtingen. Foto:  Jan Langhaug / NTB
Ingen ble skadet etter grunnstøtingen. Foto:  Jan Langhaug / NTB

Kapteinen kan ha hatt ansvar

– Vi registrerer at politiet sier at de mistenker en person etter gårsdagens hendelse, og vi bistår fortsatt politiet i deres arbeid. Vi gjennomfører også interne undersøkelser, men ønsker ikke å spekulere i årsak før myndighetene har konkludert, skriver rederiet North Sea Container Line (NCL) i en pressemelding fredag formiddag.

Til NTB sier påtaleansvarlig at kapteinen med sitt ansvar kan ha brutt loven, men at de ikke har indikasjoner foreløpig på dette.

– Kapteinen har et overordnet ansvar for skipet. Men det vil være sånn at den som faktisk er vakthavende navigatør på tidspunktet, vil være den som har ansvaret for de konkrete vurderingene, sier Sørensen.

– Men kapteinen har ansvar for både at bemanningen er forsvarlig etter skipssikkerhetsloven paragraf 15, og ikke minst at reglene om arbeids- og hviletid etter paragraf 24 er overholdt, legger han til.

Politiet har ikke all informasjon på bordet, og vil undersøke mer om ansvarsforholdene. Det blir blant annet et besøk om bord på skipet i løpet av dagen for å få mer informasjon.

Konteinerskipet NCL Salten havnet delvis på land ved en bolig. Foto:  Jan Langhaug / NTB
Konteinerskipet NCL Salten havnet delvis på land ved en bolig. Foto:  Jan Langhaug / NTB

Utelukket flere teorier

Mannen i 30-årene har status som mistenkt for overtredelse av Skipssikkerhetslovens paragraf 14: «Et skip skal navigeres slik at det ikke oppstår fare for liv og helse, miljø eller materielle verdier».

Ingenting tilsier at det ble forsøkt noen unnamanøver rett i forkant av grunnstøtingen.

I politiets arbeid er det kommet fram at det ikke skal være snakk om et illebefinnende og heller ingen indikasjoner på teknisk svikt på fartøyet. Det er også gjort undersøkelser som utelukker at ruspåvirkning kan ha vært medvirkende.

Den republikanske presidentkandidaten Donald Trump taler på dekket til slagskipet USS «Iowa» i Los Angeles under et arrangement i forbindelse med presidentvalgkampen i 2015. Kanskje han var fascinert av slagskip allerede da.
Les også:

Trumps slagskip-drømmer kan skyldes misunnelse overfor Putin

Skal få skipet trygt i havn

Administrerende direktør Bente Hetland i NCL har foreløpig ikke svart på uttalelsene om at personen som styrte skipet, har sovnet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
NITO
Stå samlet når lykkeboblen sprekker 

I en kommentarer fredag nevner NCL ikke påstanden, men skriver at de er glade for at ingen ble skadet i forbindelse med gårsdagens grunnstøting, og at alle er trygge – både på land der skipet grunnstøtte og om bord.

– Dette er fortsatt en pågående redningsaksjon, og vår høyeste prioritet er å få til en trygg og sikker berging og få skipet trygt i havn der undersøkelser kan fortsette.

Foreløpig har forsøk på berging mislyktes.

– Det er viktig at alle involverte parter har en felles forståelse av risiko og fremgangsmåte før neste bergingsforsøk.

 

Pasienten, som det blir kalt. Osebergskipet slik det sto under byggingen, i en stålrigg som hang på luftputer for å dempe vibrasjoner.
Les også:

– Ønsket å flytte skipet så uforstyrret som mulig, men det går ikke

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.