tunneler

LNS skal drive tunneler for Acciona på E6 Ranheim-Værnes

Skal være entreprenør for drøye 3,7 kilometer tunnel. 

Planillustrasjon fra E6 Ranheim-Værnes.
Planillustrasjon fra E6 Ranheim-Værnes. Illustrasjon: Nye Veier
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
27. nov. 2020 - 08:57

Acciona har valgt LNS som sin første store underentreprenør på prosjektet E6 Ranheim-Værnes, skriver selskapet i en pressemelding.

Acciona har forpliktet seg til å inngå sterke partnerskap med norske selskaper, og har valgt LNS til å utføre tunnelarbeid på oppgraderingen av E6 Ranheim-Værnes.

Som underentreprenør vil LNS jobbe med Stavsjøtunnelen (1770 meter lang) og halvparten av Helltunnelen (tilsvarende 1950 meter). Tunnelarbeidet vil foregå fra januar 2021 til sommeren 2022.

Bane Nors prosjektsjef, Anne Kathrine Kalager, i Oslo tingrett mandag 6. oktober.
Les også:

Bane Nor krever flere hundre milloner

Valgt på grunn av omfattende erfaring

Acciona valgte LNS som underentreprenør på grunn av selskapets omfattende erfaring med store samferdselsprosjekter i Norge.

Fakta om prosjektet:

  • 23 km lang E6 strekning mellom Ranheim og Værnes
  • Prosjektkostnad: 5,2 mrd. kr. eks. mva.
  • Hastighet: 110 km/t
  • Ferdigstillelse Ranheim-Reitan: 2023
  • Ferdigstillelse Reitan-Hommelvik: 2024
  • Ferdigstillelse av prosjektet: 2025
  • Totalentreprenør Acciona Construcion

– Vi er meget godt fornøyde med at denne kontrakten nå er signert. Dette er et prosjekt som passer LNS veldig godt, og vi ser fram til å ta fatt på arbeidet etter nyttår. Med denne kontrakten er LNS sikret en solid ordrereserve for det kommende året, sier adm. dir. i LNS, Jonas Tetlie, i meldingen.

– Acciona tar samfunnskontrakten vår på største alvor. Prosjektene våre skal og må skape så store positive ringvirkninger og verdier lokalt som mulig. Kunnskapen, erfaringene og ekspertisen vår skal overføres til partnerne vi jobber med, sier Jacobo Arnanz, prosjektdirektør i Acciona Norge.

E6 Ranheim-Værnes bygges på oppdrag for Nye Veier. Arbeidet omfatter prosjektering og bygging av 23 kilometer firefelts motorvei langs dagens E6-trasé, inkludert tre tunneler med doble løp. Prosjektet har et budsjett på 5,2 milliarder kroner og skal ferdigstilles i 2025.

Byggearbeidet startet 1. september 2020.

Slik tenkte Acciona at noen av bruene på E6-strekningen skulle se ut da selskapet hadde hånd om prosjektet. Nye Veier avsluttet samarbeidet med Acciona i 2023.
Les også:

Nådeløs dom over Nye Veier: – Vi beklager på det sterkeste

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.