I desember 2022 signerte Oslo kommune Vann- og avløpsetaten (VAV) og Olimb Anlegg en avtale om innovasjonspartnerskap på utvikling av en løsning for gravefri tilknytning av stikkledninger til hovedledninger. Knapt seks måneder senere er prototypen klar for testing i virkelige forhold.

– Om jeg selger all kraft fra solcellene, vil det ta 50 år å nedbetale anlegget
Fullverdig borerigg i miniformat
Olimb Anlegg har utviklet en helhydraulisk borerigg som er satt sammen av flere bærbare deler, slik at den enkelt kan fraktes, settes sammen og brukes innvendig fra kjellerrom i bygninger. Prototypen er 2,30 meter lang, veier 200 kilo ferdig montert, og drives naturligvis av ren elektrisitet.


Riggen har alle egenskapene til en større borerigg, og borer gjennom alle typer materialer og grunnforhold på veien fra hus til hovedledning: betong, tre, stein, løsmasser og stål. Den er konstruert for å utføre kjerneboring, styrt boring og hammerboring, alt etter situasjon og grunnforhold, i lengder opptil 50 meter.
Sparer bygninger, tid, penger og miljø
Riggen borer seg ut fra kjellerrom til et påkoblingspunkt i kum ute i gata, og trekker deretter inn et nytt vannrør til huset. Alt i løpet av bare noen timer – uten å rive i bygningen, grave i grunnen eller påvirke trafikken.
Dette er spesielt viktig i bysentrum, hvor gravearbeider ofte medfører stengte gater og store utfordringer for framkommeligheten. Olimb Anleggs mini-borerigg kan blant annet bore under vei og trikkeskinner, mens trafikken går uforstyrret i bybildet.

Et gjennombrudd
Snart ti år har gått siden Oslo kommune VAV først utfordret markedet til å finne nye metoder for gravefri tilknytning av vannledninger, i prosjektet som den gang het «NoDig Challenge». Flere leverandører har prøvd seg, men ingen av de tidligere prosjektene kom helt i mål.
Nå øyner Oslo kommune VAV et etterlengtet gjennombrudd.
– I VAV har vi stor tro på at vi i dette prosjektet kommer i mål med en gravefri løsning for etablering av stikkledninger. Det vil gjøre det mulig for oss å ikke bare øke rehabiliteringstakten, men også gjøre det billigere, mer miljøvennlig og med mindre ulemper for byens innbyggere, sier prosjektleder Caroline Hovind Fantoft i VAV.

To døgn siden raset – nå skal de finne årsaken