På Hanøytangen kan hevingen fortsette under bedre forhold enn på havaristedet.
På Hanøytangen kan hevingen fortsette under bedre forhold enn på havaristedet. (Foto: Ole Martin Wold/NTB Scanpix)

Hevingen av KNM Helge Ingstad

Leverer KNM Helge Ingstad på søndag

Tidsplanen er klar. Jobber på spreng gjennom helgen.

Slepet av fregatten har gått mye fortere enn beregnet, og slepet ankom Hanøytangen allerede i titiden torsdag formiddag.

Prosjektleder Anders Penna i BOA sier til TU at de hadde vært svært konservative da de anslo slepehastigheten til 1 knop fra havaristedet til Hanøytangen.

– Vi regnet med 1 knop, men med heldige vind- og strømforhold holdt vi 1,5 knop, sier en lettet prosjektleder.

– Nå får vi bedre arbeidsforhold. Det er tryggere og bedre å ligge fortøyd til land, sier Penna.

Skadefritt

Nå er fokuset å gjøre den resterende jobben med like god skadestatistikk.

– Vi har hatt null skader hittil, og det skal vi heller ikke ha på den resterende del av arbeidet, sier han.

Kranlekterne fortøyes nå i land med kraftige vaiere. Fortøyingsoperasjon og ekstra sikring med ankere og kjetting tar tre timer. Området må også sikres med lenser og oljevernutstyr før hevingen starter opp igjen.

Saktere heving

Da hevingen foregikk på havaristedet, ble fregatten hevet fra 12,3 til 7,5 meter fra vannlinje til kjøl. Da foregikk hevingen med ca. 30 centimeter i  timen. Når hevingen settes i gang igjen torsdag ettermiddag, vil det gå noe saktere fordi dreneringen tar lengre tid etter hvert som skipet heves.

Åpne luker og dører over vannlinjen, og kollisjonsflengen i skroget, har hittil fungert som naturlige dreneringsåpninger. Nå må mer vann pumpes ut aktivt, og det tar lengre tid. Mengden vann som skal tømmes ut blir også større fordi den delen av skipet som nå skal opp av vannet, rommer flere kubikkmeter.

– Vi må sette inne mange pumper på forskjellige steder, sier Penna.

Han har ikke nøyaktig antall, men pumpene varierer i kapasitet på 50 til 250 kubikkmeter.

Fregatten ligger nå med 7,5 meter fra vannlinje til bunn på kjøl. Den skal heves til det er 4,8 meter dypgang før lekteren Boabarge 33 senkes under og hever fregatten til den står tørt i krybber på dekket. Fregatten sikres med støttestag som sveises fast.

Går alt etter planen, leverer vi Helge Ingstad på Haakonsvern søndag, sier Penna til TU.

Konservativ tidsplan

Går alt etter planen vil arbeidet skje slik:

  • Onsdag formiddag. Fortøying Hanøytangen. Sikre området med lenser og oljevern
  • Natt til fredag – fredag: Heving og lensing
  • Lørdag: Overføring til lekter
  • Natt til søndag: Slep til Haakonsvern
  • Søndag: Overlevering av KNM Helge Ingstad på Haakonsvern

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå