Rassikring

Langnesberga igjen: Mer av E6 må sikres mot ras og erosjon

Bergskjæringer må sikres. 700 meter med steinspranggjerder skal opp. Og veifyllingen ut mot Snåsavatnet må sikres mot erosjon.

I 2020 utbedret Syltern en del av E6 ved Langnesberga. Da ble det blant annet byttet ut 20.000 kubikkmeter i veifyllingen.
I 2020 utbedret Syltern en del av E6 ved Langnesberga. Da ble det blant annet byttet ut 20.000 kubikkmeter i veifyllingen. Foto: Syltern
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
16. jan. 2023 - 10:02

I 2020 skiftet Vegvesenet ut deler av veifyllingen til E6 mot Snåsavatnet ved Langnesberga. Da var det oppdaget utvasking av fyllingen.

Nå skal mer av veien i dette problemområdet sikres mot utvasking og erosjon. Dessuten trengs det skredsikring.

Det har rast ved Langnesberga rett som det er. Foto:  Statens vegvesen
Det har rast ved Langnesberga rett som det er. Foto:  Statens vegvesen

Prosjektet gjennomføres som en utførelsesentreprise. Ifølge Vegvesenet omfatter det sikring av eksisterende bergskjæringer, samt sikring mot skred med 700 meter med steinspranggjerder. Og: 1400 m2 av veifyllingen mot Snåsavatnet skal sikres mot erosjon.

Strekningen ligger mellom Snåsakroa og Oldervika. E6 har her fartsgrense på 80 km/t og ÅDT på cirka 2400. Andel lange kjøretøy er 29 prosent.

Planen for trafikkavvikling under arbeidene går ut på at E6 stenges fra klokka 18 til 6, og trafikk ledes/skiltes via fylkesvei 17 og 760.

Sluttdato er satt til 31. oktober i år.

Vegvesenet holder digital tilbudskonferanse 23. januar, og tilbudsfrist er 15. februar.

En hjullaster med fres, tilnærmet lik den på bildet, skal kommende vinter styres førerløst fra en kontrollpost nær Vikafjell med norsk teknologi. Bildet viser en tradisjonell, førerstyrt hjullaster med fres på Sognefjellet.
Les også:

Norges første fjernstyrte brøytebil

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.