Det viser resultatene av den storstilte OECD-undersøkelsen Teaching and Learning International Survey (TALIS), som ble lagt fram i dag.
Verst i verden
Norske lærere bruker i mindre grad såkalt strukturerende undervisningspraksis enn lærere i andre land.
Strukturerende undervisningspraksis betyr i klartekst kontroll av om elevene lærer det de skal.
Lærere i Norge troner på bunn i denne typen kontroll blant landene i undersøkelsen. Vi er litt dårligere enn Malaysia, Korea, Østerrike og Danmark.
Mest i matte
Lærere i Bulgaria topper lista, mens Italia og Irland følger på plassene deretter.
Brutt ned på ulike fag viser resultatene interessante forskjeller. I praktisk-estetiske fag er denne typen kontroll lite utbredt.
Innen matematikk kontrollere lærere i stor grad om elevene har lært det de skal lære.
Klar mangel
Undersøkelsen viser også at 30 prosent av norske skoleledere mener vi mangler kvalifiserte ungdomsskolelærere.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Ny eksportsatsing: En vitamininnsprøyting for norsk helsesektor](https://images.gfx.no/1000x333/2844/2844061/INNO_BioTech_1.267.1.jpg)
Samtidig sier lærerne at rektorene for sjelden gir tilbakemeldinger på jobben lærerne gjør.
– OECD-undersøkelsen viser at Norge kommer dårlig ut når det gjelder tilbakemeldinger til lærerne. Det virker som det er en kultur i norsk skole, og kanskje til og med et norsk kulturtrekk, sier Petter Skarheim, direktør i Utdanningsdirektoratet, til NTB.