KARRIERE

Lærer realfag uten bøker

Eldbjørg Fagerjord
13. mai 2008 - 06:51

– Denne ødelegger jeg, hvis jeg trår på den. Nei, jeg tør ikke!

Hans Martin Derås kvier seg for å gå på brua nabogruppa har laget. Den ser unektelig skjør ut, ikke i nærheten av å kunne bære en vg1-elev.

Som en av tre skoler i Nordland tilbyr Polarsirkelen videregående skole, avdeling Moheia, det nye faget.

Uten bruk av lærebøker skal elevene stimuleres til å satse på realfag. I samarbeid med verkstedkonsernet Miras bygger hele klassen bruer.

Elevene har fått i oppgave å konstruere ei bru som skal holde en voksen mann. I første omgang skal de gjøre det uten å bruke matematikk og formler. Slike metoder kommer etter hvert.

Sivilingeniører ble bedre i matte

Grep sjansen

Derås er fortsatt i tvil. Dekket på broen er tross alt ei papplate. Men han går opp på den. Forsiktig. Han vil nødig ødelegge arbeidet gruppa har lagt i brua over flere uker.

Eivind Fagerheim, lektor i fysikk, grep i høst sjansen til å undervise i dette faget.

– Det nye faget har en ambisiøs læreplan med store utfordringer. Vi har ingen lærebøker å støtte oss til, men i det ligger også en stor grad av frihet og muligheter, sier Fagerheim.

Blant elevene var det stor interesse, og kun halvparten av søkerne fikk slippe til.

– Dermed er det motiverte elever som tar dette programfaget, sier lektoren.

Det første klassen gjorde i høst, var å ta tida på fem sekunder – uten å bruke klokke. Nå er det brubygging som gjelder.

– I alle prosjektene legger vi vekt på å bruke forskjellige materialer og forskjellige løsninger, sier Fagerheim.

Fikk Realfagsprisen 2007

Tente på ideen

Derås står på brua. Han holder seg ikke i noe. Brua holder!

For å sikre god læring skal det gis en praktisk og teoretisk tilnærming, som legger vekt på konstruksjon og utprøving av teknologiske innretninger.

– Det er takket være elastisiteten i konstruksjonen. Hadde den vært for stiv, hadde den knekt med en gang. Men plata gir etter, og brua er dermed like fin. Trådene i konstruksjonen holder den oppe, sier Alf Kristian Fjelldal, senioringeniør i Miras Techteam.

Opplæringen i faget skal legge til rette for kontakt med forskningsmiljøer og næringsliv. Senioringeniører tente fullstendig på ideen om å stille i klasserommet da han fikk høre om faget.

– Dette er en investering for framtida. Virkelig. Når disse er ferdige ingeniører om noen år skal de være med på den videre utviklingen av samfunnet. Kanskje er det de som skal bygge de framtidige bruene i distriktet?

– Hm, underlig at den holder.

Derås er etter hvert blitt overbevist, og står løst og ledig på brua, før han finner ut at det er best å hoppe ned.

– Ser dere hvor enkelt det kan gjøres og hvor mye som tåles, bare det er gjort rett? Her er det gjort veldig mye rett, konkluderer Fjelldal.

Vaklevoren

Ida Opstad og Maria Liljedal har brukt veistikker, tape og lilla maling for å bygge si bru. Også den kan virke litt vaklevoren, men den holder både Ida og Maria.

– Dette er det artigste jeg har gjort på videregående. Det er ikke så ofte vi får bygge noe – det er veldig greit å få prøvd ut noe i praksis, sier Liljedal.

Hun valgte faget for at det var noe helt nytt, uten lærebøker.

– Vi må ta det som det kommer, og står likt med læreren. Det er spennende! Framholder hun.

Selv har Liljedal allerede bestemt seg for å bli advokat, men brobygger Opstad har andre planer.

– Dette gir litt mersmak. Jeg kommer nok til å ta ingeniørutdanning, sier hun.

Neste gang senioringeniøren fra Miras kommer for å delta i timen blir det formler.

– Da skal vi se hvor mye vi har å gå på med de forskjellige bruene, før de knekker sammen. Her er flere kategorier bruer, og alle har sin sjarm, mener Fjelldal.

Vil fange realfagsinteresse via PC-en

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.