Jaroslaw Kalinowski står i ladekø på Økern i Oslo. Han er sjåfør i Jeppsson Transport, men leverer for Brødrene Dahl. Med en lang kranbil er det ikke bare-bare å komme inntil hurtigladerne. Særlig ikke i dag, når to av åtte hurtigladestasjoner er ute av drift, mens taxisjåfører og andre elbilister kjemper om kW-kapasiteten på de resterende.
ELBIL
Ladefloke for tungtransporten
I fjor ble det registrert 138.292 nye elektriske personbiler i Norge, men bare 150 elektriske lastebiler over 16 tonn. Hva hindrer tungtransporten fra elektrifisering?

Sjåfør Jaroslaw Kalinowski må presse seg inn mellom personbilene for å få hurtigladet den store kranbilen han kjører på sine leveringsruter til byggeplasser innenfor Ring 2 i Oslo. – Jeg drømmer om større ladeplasser hvor du kan kjøre inntil fra siden, akkurat som på en dieselpumpe, sier han. Foto: Mona Strande
Les mer om:
