INDUSTRI

Kun vannslanger mot pirater

VARMTVANN: Lavt fribord gjør det relativt enkelt for kaprere å borde et tankskip som Bow Asir - tidligere NCC ASir. Mannskapet på 27 har kun  vannslanger de kan bruke mot kaprere.
VARMTVANN: Lavt fribord gjør det relativt enkelt for kaprere å borde et tankskip som Bow Asir - tidligere NCC ASir. Mannskapet på 27 har kun vannslanger de kan bruke mot kaprere. Bilde: NCC
Tore Stensvold
27. mars 2009 - 13:35

I møte med 16 tungt bevæpnete pirater kan vannslanger bli for spedt.

Våpen om bord i skip for å beskytte mot kapring er ingen løsning, mener Norske sjøoffiserers forbund.

– Står du ansikt til ansikt med en kaprer med maskingevær som sikter på deg, så holder det ikke med en vannslange, sier Bjørn Haavind, avdelingsleder for sjøsikkerhet i Norske sjøoffiserers forbund.

Nei til våpen

Bevæpning av sivile skip har forbundet ingen sans for.

– Det sier seg selv at våpen ikke har noe å gjøre om bord i sivile skip. Vi er sivilister og skal ikke håndtere våpen, sier Haave.

Holdningen til både Rederiforbundet, sjøoffiserer og den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO er også soleklar mot bevæpning.

Les også: Nansen på piratjakt

Fregatter mot pirater

Lett å innta

I går ble det norske kjemikalieskipet Bow Asir kapret utenfor Somalias kyst. Skipet hadde passert området utenfor Somalia som hittil har vært mest utsatt for kapring.

Haave påpeker at tankskip som Bow Asir er enkelt å borde fordi det ligger lavt i vannet og har en lang skipsside med lavt fribord.

– Vannslanger kan være effektivt. På slike skip har de veldig mange og kraftige slanger, og de kan ha mulighet for å bruke svært varmt vann, sier Haave.

Boikott

Retningslinjene for kaptein og mannskap ved kapring er stort sett lik for alle skip: Forsøk å gjøre det beste ut av situasjonen, man skal ikke sette mannskapets liv i fare.

Norske sjøoffiserers forbund tar til orde for å boikotte landet/landene som huser kaprere.

– Vi må boikotte land som kaprer og vi må få rederiene til å la være å gå med last til de utsatte områdene. Ved Somalia må vi gå i enda større bue utenom, sier Haave. Han vil ikke navngi hvilke land han mener bør boikottes.

Norsk kaptein

Bow Asir, som eies av Star Tanker og drives av Salhus Shipping, har et mannskap på 27 personer, derav en norsk kaptein.

Øvrig besetning er fra Polen, Russland. Litauen og Filippinene om bord.

Bow Asir var på vei fra den Arabiske Gulf til Mombasa, Kenya da det ble angrepet og kapret, ca. 900 kilometer fra kysten.

Rederiet mistet kontakten med kapteinen, men kan følge skipet via det elektroniske overvåkingssystemet for skip. Skipet beveget seg etter kapringen nordvestover mot kysten av Somalia.

\Ifølge rederiets opplysninger skal skipet ha blitt kapret 500 nautiske mil fra land, det vil si to dagers seilas fra kysten.





Gresk tanker kapret

Et annet kjemikalietankskip, greske Nipayia, ble også kapret i samme område.

Dette skipet ble kapret 450 nautiske mil øst for Kismaayo med en besetning på 19 personer, skriver Bergens Tidende.

Bow Asir het opprinnelig Grenanger og ble bygget i 1982 for Westfal-Larsen i Korea. Det eies nå av Star Tankers.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.