OLJE OG GASS

Kritikere: Norge vil tjene mer enn Australia på oljeboring i Australbukta

Den norske stat kommer til å tjene 2,4 milliarder kroner mer på olje- og gassproduksjonen i Australbukta enn den australske stat, ifølge ny rapport.

Equinors planlagte oljeleting i Australbukta er møtt med protester både i Norge og Australia.
Equinors planlagte oljeleting i Australbukta er møtt med protester både i Norge og Australia. Foto: Carina Johansen / NTB scanpix
11. nov. 2019 - 10:16

Tankesmia Australia Institute anslår at den norske stat kommer til å tjene nær 8,1 milliarder australske dollar, i underkant av 51 milliarder kroner, på Equinors olje- og gassproduksjonen i Australbukta.

Den australske stat vil ha rundt 4,4 milliarder kroner mindre enn dette i skatteinntekter fra produksjonen på feltet, som antas å være drivverdig i 40 år, ifølge rapporten.

Australia Institute, som omtales som en progressiv tankesmie, har lenge markert seg som en uttalt kritiker av Equinors prosjekt i South Australia.

Alle Boeing 737-800-fly i Sør-Korea skal undersøkes etter helgens flyulykke. Flyet som krasjet tilhørte Jeju Air, som i all hovedsak benytter denne flytypen. Flyet på dette bildet fra 2022 er samme type og tilhører samme selskap, men er et annet enn det som krasjet søndag.
Les også

Sør-Korea skal undersøke alle Boeing 737-800-fly

Ikke bra

– Uansett hvordan man ser på dette, så er ikke prosjektet bra for Australia. Utenlandske oljeselskap står i kø for å rykke inn i vårt dyrebare marine miljø, utsette det for risiko og deretter stikke av med størstedelen av overskuddet, sier tankesmias leder Noah Schultz-Byard i en pressemelding.

Samtidig med rapporten fra Australia Institute, krever det australske petroleumstilsynet NOPSEMA nå mer informasjon om de miljømessige sidene ved Equinors planlagte virksomhet i Australbukta.

Equinor har fått tildelt to letelisenser i Australbukta. Planen er å begynne å bore en letebrønn ved årsskiftet 2020/2021, men en miljøplan må først bli godkjent før de kan starte arbeidet.

Nytt krav

NOPSEMA var ikke fornøyd med de første miljøplanen, og i juni fikk Equinor beskjed om å legge fram mer informasjon om hvilken mulig risiko som er knyttet til leteboringen.

En oppdatert miljøplan ble levert i midten av september, men NOPSEMA er fortsatt ikke fornøyd.

8. november fikk Equinor beskjed om å gjennomføre ytterligere endringer i planen. NOPSEMA etterlyser blant annet mer informasjon om risikoen for utslipp og har gitt selskapet 21 dagers frist til å vurdere dette.

Dette innebærer ikke at miljøplanen som ligger på bordet er avvist, men er en normal del av NOPSEMAs vurdering av slike miljøplaner, understrekes det.

Røyk stiger opp fra brannherjede MV Solong etter skipskollisjonen i Nordsjøen. Skipets kaptein er pågrepet etter ulykken, siktet for uaktsomt drap.
Les også

Reuters: Kapteinen pågrepet etter skipskollisjonen er russisk statsborger

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.