Hullet der bilen til Anders Behring Breivik eksploderte 22. juli i fjor skal nå tettes.
Mens det for resten av regjeringskvartalet foreløpig hovedsaklig er ryddeabeider som pågår, starter nå reparasjon av krateret.
Garasje
Bilen stod over en underjordisk garasje da det smalt. Først ble det revet opp et hull på om lag tre ganger tre meter i det øvre dekket på gateplan.
Deretter ble det revet opp i etasjen under. Søylene som støtter opp det nederste dekket er til dels sterkt skadd.
Betongen er revet bort og armeringen er synlig bøyd. På gateplan er store deler av dekket som tilsynelatende er uskadd bøyd nedover i en bue.
Det øvre dekket er til sammen om lag en halv meter tykt. Nederst er det 25 centimeter armert betong, deretter er det en påstøp med varmtvannsrør til snøsmelting om vinteren før det til slutt er lagt steinheller øverst.
Deformasjonen strekker seg metervis i flere retninger rundt krateret.
Les også: Kan sprenge Y-blokka fra Ring 1
Ødelagte bæresøyler
I garasjen under hullet er det tydelig hvilke krefter som har vært i sving.
Betongen er flerret av på flere av søylene og armeringen er bøyd ut. Søylen er blitt noen centimeter kortere, på gateplan merkes kun at dekket har sunket sammen.
Prosjektsjef Anders Wethal fra Statsbygg sier det er praktiske årsaker til at reprarasjonen av hullet først skjer nå.
Tre måneder
Frode Steinsvik, byggelder for entreprenøren Kåre Hagen, som har fått oppdraget, sier at de nå skal fjerne ødelagt betong, kappe bort den som er sprukket og smuldret.
Når de er inne ved frisk betong blir det sveiset på ny armering, og deretter går arbeidene sin gang som en ordinær reparasjonsjobb. Jobben er beregnet å ta tre måneder.
I høyblokka er nå praktisk talt alt av asbest fjernet. Ryddearbeidene som nå pågår skal fortsette frem til juni.
Da blir det nesten full stans i regjeringskvartalet. Statsråd Rigmor Aasrud har tidligere varslet at regjeringen først vil ta stilling til hva som skal skje i 2013.
Les også: – Ingenting i terrorangrepet forandrer verneverdien