I april kunne Statistisk sentralbyrå (SSB) melde om historisk høy prisvekst i byggekostnader for vei.
I kjølvannet ble det forespeilet mindre penger til vei fremover, og nasjonal transportplan ble framskyndet med et år.
Samtidig har Fornebubanen og Bybanen sprukket med milliarder, og Nye Veier har avlyst veiprosjekter.
Tallene fra årets andre kvartal, som kom fra SSB fredag, gir liten grunn til å senke skuldrene for anleggsbransjen.
Pilene peker nemlig enda brattere oppover i denne omgang.

Mens hovedindeksen «Veganlegg, i alt» steg med 12,9 prosent fra første kvartal i fjor til første kvartal i år, er tallet for andre kvartal en økning på hele 17,9 prosent.
Betongbru har blitt 48 prosent dyrere
Men de mest dramatiske tallene er også denne gangen på materialsiden, og aller mest fordyrende er kategorien materialer til betongbru.
Mens den årlige prisøkningen var på hele 30,5 prosent i forrige kvartal, økte prisindeksen for betongbru med 48,2 prosent mellom 2. kvartal i år og 2. kvartal i fjor.
Indeksen for materialer til fjelltunnel steg på sin side med 29,2 prosent, mens tallet for materialer til vei i dagen er 27,9 prosent.
Vegindeksen er også svært relevant for baneprosjekter. For Fornebubanen, som i stor grad skal gå i tunnel, er eksempelvis kostnadene knyttet til bygging av fjelltunnel spesielt relevant.
Til sammen gikk materialkostnadene for veganlegg opp 33,2 prosent.
Hopp for kostnadene til asfaltering
Prisøkningen skyldes imidlertid ikke bare tilfeldige variasjoner mellom årets og fjorårets første og andre kvartal. Bare i år har prisene steget med hele 5,5 prosent mellom første og andre kvartal:

Det ble heller ikke billigere å drifte og vedlikeholde veinettet. Som sist fortsetter asfalteringskostnadene å stige, nå med ni prosent siden i vinter.
Det eneste parameteret på kostnadsindeksen som ikke peker rett til værs, er indeksen for arbeidskraft. På både bygg- og vedlikeholdssiden stiger den med bare 0,3 prosent fra første kvartal.