DRIFT OG VEDLIKEHOLD

Korona-finansiert: Seks tunneler i Finnmark får hvitt lys

– Hadde det ikke vært for Vegvesenet, ville vi ikke hatt folk i arbeid siden midten av mars, sier daglig leder i Gagama Elektro.

Nordkapptunnelen er den lengste av tunnelene som får nye LED-lys.
Nordkapptunnelen er den lengste av tunnelene som får nye LED-lys. Foto: Google Maps
3. juni 2020 - 06:20

– Arbeidene er i full gang med utskifting av lys i Honningsvåg-tunnelen, Nordkapp-tunnelen, Sarnes-tunnelen, Stornes-tunnelen, og en mindre rassikringstunnel langs E69 mot Nordkapp, opplyser tunnelforvalter Jon Einar Strige i Statens vegvesen.

Også i Stallogargo-tunnelen på riksvei 94 ved Hammerfest skal lysene skiftes ut, og oppdragene er et av de mange korona-tiltakene som er satt i gang etter at Vegvesenet fikk sin tiltakspakke på 200 millioner kroner fra samferdselsdepartementet.

Oppdraget går ut på å bytte ut gammel armatur med nye LED-lys i de seks tunnelene.

Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.
Les også

Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende

Gir bedre trafikksikkerhet

– LED-lampene gir et hvitere lys hvor refleksene på det som rører seg i tunnelene vises bedre. Dette er veldig bra for trafikksikkerheten, sier Strige.

Arbeidene er allerede i gang i Sarnes- og Stornestunnelen. <i>Foto:  Gagama Elektro</i>
Arbeidene er allerede i gang i Sarnes- og Stornestunnelen. Foto:  Gagama Elektro

Det var etter hvert blitt en utfordring å drifte den opprinnelige tunnelbelysningen.

– Utfordringen med den gamle armaturen er blant annet at det er umulig å få tak i den typen lyspærer som skal være i de gamle lampene, forklarer Strige.

I tillegg er armaturen ødelagt av «tidens tann», forklarer Vegvesenets tunnelforvalter.

– Vi er derfor veldig glad for at vi fikk midler til å utbedre de gamle tunnelene som befinner seg på en strekning hvor det blant annet er mye turisttrafikk, sier han. 

Kart over ny vannforsyning i Oslo. TBM'en borer de 11 kilometerne fra Trosterud ved Alnabru og til Huseby.
Les også

De borer en ukjent tunnel – under et svært tettbygd strøk i Oslo

Får folk i jobb

En annen positiv effekt av Vegvesenets koronaoppdrag er at entreprenør Gagama Elektro AS har kunnet redusere tallet på permitterte ansatte. Av de 8-10 som jobber med å skifte ut tunnellys, er omtrent halvparten hentet tilbake fra permisjon som følge av akkurat dette oppdraget, forteller daglig leder Stig Gunnar Lyngmo i Gagama Elektro AS. Men dette er ikke det eneste veioppdraget som har bidratt til å holde hjulene i gang i firmaet.

– Alle de andre stedene hvor vi har oppdrag - blant annet alle offentlige bygninger - har vært stengt siden 13 mars, så det er Vegvesenet som har gjort at vi i det hele tatt har hatt folk i arbeid siden da, sier Lyngmo.

Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.
Les også

Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.