– Arbeidene er i full gang med utskifting av lys i Honningsvåg-tunnelen, Nordkapp-tunnelen, Sarnes-tunnelen, Stornes-tunnelen, og en mindre rassikringstunnel langs E69 mot Nordkapp, opplyser tunnelforvalter Jon Einar Strige i Statens vegvesen.
Også i Stallogargo-tunnelen på riksvei 94 ved Hammerfest skal lysene skiftes ut, og oppdragene er et av de mange korona-tiltakene som er satt i gang etter at Vegvesenet fikk sin tiltakspakke på 200 millioner kroner fra samferdselsdepartementet.
Oppdraget går ut på å bytte ut gammel armatur med nye LED-lys i de seks tunnelene.
![Hammersborgtunnelen i bakgrunnen skal bygges helt om og blir 100 meter lenger. Elin Hermanstad Havik er Vegvesenets prosjektleder for Ring 1 i Oslo.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845941/6Q6A0300.jpg)
Nå er Ring 1 stengt: – Kan bli svært krevende
Gir bedre trafikksikkerhet
– LED-lampene gir et hvitere lys hvor refleksene på det som rører seg i tunnelene vises bedre. Dette er veldig bra for trafikksikkerheten, sier Strige.
![Arbeidene er allerede i gang i Sarnes- og Stornestunnelen. <i>Foto: Gagama Elektro</i>](https://images.gfx.no/290x/2578/2578509/gagama2.jpg)
Det var etter hvert blitt en utfordring å drifte den opprinnelige tunnelbelysningen.
– Utfordringen med den gamle armaturen er blant annet at det er umulig å få tak i den typen lyspærer som skal være i de gamle lampene, forklarer Strige.
I tillegg er armaturen ødelagt av «tidens tann», forklarer Vegvesenets tunnelforvalter.
– Vi er derfor veldig glad for at vi fikk midler til å utbedre de gamle tunnelene som befinner seg på en strekning hvor det blant annet er mye turisttrafikk, sier han.
![ABB SmartPrat](https://images.gfx.no/80x/1672/1672165/ABB.png)
![Slik kan offshore olje- og gassproduksjon kutte utslipp av klimagasser](https://images.gfx.no/1000x333/2786/2786151/tfmc_deep-purple-green-hydrogen-technology.jpg)
![Kart over ny vannforsyning i Oslo. TBM'en borer de 11 kilometerne fra Trosterud ved Alnabru og til Huseby.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841715/original.jpg)
De borer en ukjent tunnel – under et svært tettbygd strøk i Oslo
Får folk i jobb
En annen positiv effekt av Vegvesenets koronaoppdrag er at entreprenør Gagama Elektro AS har kunnet redusere tallet på permitterte ansatte. Av de 8-10 som jobber med å skifte ut tunnellys, er omtrent halvparten hentet tilbake fra permisjon som følge av akkurat dette oppdraget, forteller daglig leder Stig Gunnar Lyngmo i Gagama Elektro AS. Men dette er ikke det eneste veioppdraget som har bidratt til å holde hjulene i gang i firmaet.
– Alle de andre stedene hvor vi har oppdrag - blant annet alle offentlige bygninger - har vært stengt siden 13 mars, så det er Vegvesenet som har gjort at vi i det hele tatt har hatt folk i arbeid siden da, sier Lyngmo.
![Da et vogntog lastet med 27 tonn brunost tok fyr i Brattlitunnelen i Nordland i 2013, brant osten i fire døgn (bildet). Fortsatt mangler det nødfortau og snunisjer i tunnelen, som ikke er oppgradert etter sikkerhetsforskriften.](https://images.gfx.no/130x87/2820/2820862/IMG_0397%2520(2).jpg)
Vil utsette oppgradering av de mest utsatte tunnelene. Erkjenner at det gir dårligere tunnelsikkerhet