PROSJEKTER

Kontrakt på 1,5 år: Trøndelag skal sikre fjell på 12 steder langs fylkesveiene

Veieieren skal sikre fjell en rekke steder i fylket.

Et delprosjekt: Hestdalen på fylkesvei 755 mellom Vanvikan og Leksvik i Indre Fosen kommune.
Et delprosjekt: Hestdalen på fylkesvei 755 mellom Vanvikan og Leksvik i Indre Fosen kommune. Foto: Trøndelag fylkeskommune
29. mars 2021 - 13:25

Kontrakten Fjellsikring i Trøndelag Nord 2021-2022 er en enhetspriskontrakt for fjellsikringsarbeider i dagen på fylkesveger i Trøndelag. Prosjektet består av 12 planlagte delprosjekt som består av sikring av utvalgte skjæringer og skråninger på fylkesveinettet.

Et av delprosjektene omfatter sprenging av ny fjellskjæring fra eksisterende fjellskjæring.
Det kan komme til andre delprosjekter i kontraktsperioden. Det kan også bli delprosjekter
med fjellsikring i tunnel.

Kontrakten omfatter all midlertidig trafikkomlegging som må til for å sikre trafikkavviklingen på arbeidsstedet.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonsørinnhold
GK
Ambisiøs renovering midt i Trondheim

Og på disse 12 stedene skal det skje:

Her skal det fjernes fjell. Stedet er Båtstøa på fylkesveien som heter 769, og den går fra Namsos til Sørli i Nærøy kommune. <i>Foto:  Trøndelag fylkeskommune/Google Maps</i>
Her skal det fjernes fjell. Stedet er Båtstøa på fylkesveien som heter 769, og den går fra Namsos til Sørli i Nærøy kommune. Foto:  Trøndelag fylkeskommune/Google Maps

Fylkesvei 767 Hovikberga: Veien går på sørsiden av Otterøya, vest for Namsos. Delprosjektet består av flere punkter som skal utbedres, og omfatter blant annet noe fjellsprenging, fjellsikring og gravearbeider. Delprosjektet er det mest omfattende i kontrakten.

Fylkesvei 769 Båtstøa: På veien fra Namsos til Sørli i Nærøy kommune. ÅDT er cirka 350. Veibredden er cirka 6,5 meter. Bergskjæringene på stedet varierer mellom to og sju meter.

Fylkesvei 769 Elvalandsveien: Her er ÅDT for den aktuelle strekningen cirka 790. Bergskjæringene på stedet varierer mellom tre og 14 meter.

Fylkesvei 72 Jämtlandsveien: Veien går fra Verdal til riksgrensen. ÅDT langs aktuell strekning er 700. Veibredden er 6,5 meter. Bergskjæringene langs strekningen varierer mellom åtte og 12 meter.

Et annet delprosjekt: Festningsberga på fylkesvei 72 fra Verdal til riksgrensen. <i>Foto:  Google Maps/Trøndelag fylkeskommune</i>
Et annet delprosjekt: Festningsberga på fylkesvei 72 fra Verdal til riksgrensen. Foto:  Google Maps/Trøndelag fylkeskommune

Fylkesvei 72 Festningsberga: Her er ÅDT 1100. Veibredden er 6,6 meter. Bergskjæringene varierer mellom åtte og 12 meter.

Fylkesvei 762 Fagerheim-Vibe: Veien går fra Steinkjer til Støa i Ogndalen. Langs den undersøkte strekningen går det en gang- og sykkelvei. Fjellskjæringen i området er cirka 120 meter lang, med høyde en høyde på to til åtte meter. ÅDT på stedet er 1540.

Fylkesvei 17 Eidsvatnet: Fylkesveien går i dette området mellom Namsos og Høylandet. Langs strekningen er det tosidig fjellskjæring på fem til åtte meters høyde. ÅDT på stedet er cirka 1500. Veibredden er omtrent åtte meter og grøftebredden er tre-fire meter.

Fylkesvei 17 Grungstadvatnet: Også mellom Namsos og Høylandet. ÅDT på stedet er også her cirka 1500. Veibredden er 7,5-8 meter, grøftebredden er 3-4,5 meter, mens grøftedybden varierer mellom en halv og halvannen meter.

Fylkesvei 6928 Finnhallaren: Veien går mellom Utvorda i Flatanger og Tøttdal i Namdalseid kommune. ÅDT er 260. Veibredden er 5,2-7,5 meter.

Fylkesvei 755 Meltingen: Veien går mellom Leksvik i Indre Fosen og Mosvik i Inderøy . ÅDT er 630, og dekkebredden omtrent 6,3 meter.

Fylkesvei 755 Hestdalen: Veien går her mellom Vanvikan og Leksvik i Indre Fosen. ÅDT er cirka 800, og veibredden er omtrent 6,5 meter. Delprosjektet består av flere skjæringer på mellom fem og femten meters høyde.

Fylkesvei 720 Verrabotn: Stedet er mellom Verrabotn og Malm. Omtrentlig ÅDT er 150. Veibredden er omtrent seks-sju meter. Grøftene er fire til eks meter brede, men mye av dem er fylt opp av nedfallsmateriale.

Entreprenøren skal sette seg inn i stedlige forhold og planlegge utførelsen deretter. Her er det viktig at trafikkavviklingen fungerer på hvert sted.

Oppdraget er tenkt å starte 10. mai i år, og varer til 2. desember 2022.

Fylket holder tilbudskonferanse 15. april, og frist for å gi tilbud er 26. april.

North Sea Container Line (NCL) har brukt mye av design og tekniske spesifikasjoner fra to metanolskip når de har prosjektert det ammoniakkdrevne MS Yara Eyde.
Les også

Får verdens første containerskip på ammoniakk

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.