E6 Storhove-Øyer

Nye Veier avlyser konkurransen om E6 Storhove-Øyer: Fikk bare ett tilbud - og det måtte avvises

Utbyggingsselskapet har ikke fått noe tilbud som tilfredsstiller kravene.

Dagens E6 langs Mjøsa.
Dagens E6 langs Mjøsa. Foto: Nye Veier
Bjørn Olav AmundsenBjørn Olav Amundsen– Journalist
28. sep. 2020 - 13:15

I januar i år kunne Nye Veier opplyse at fem grupperinger var kvalifisert til å konkurrere om utbyggingen av E6-strekningen Storhove-Øyer.

Nå er konkurransen avlyst.

«Konkurransen om hvem som får bygge E6 Storhove-Øyer for Nye Veier er avlyst, fordi utbyggingsselskapet ikke har mottatt tilbud som tilfredsstiller kravene i anbudsdokumentene. Konkurransen lyses ut på nytt i månedsskifte oktober/november i år,» skriver Nye Veier i en pressemelding.

– Vi fikk inn kun ett tilbud, fra JV Implenia/Roadbridge. Det tilbudet hadde vesentlige forbehold som gjorde at vi måtte avvise tilbudet, opplyser Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og marked i Nye Veier, til Veier24.

E6-strekningen mellom Storhove i Lillehammer og Hunderfossen i Øyer består av 9,6 kilometer med firefelts motorvei, inkludert ny toløpstunnel på cirka 2,6 kilometer forbi Fåberg.

I november ble alle nattogene på Nordlandsbanen innstilt på ubestemt tid på grunn av mangel på lokomotiver. Nå er det problemer også for dagtogene.
Les også:

Togproblemene fortsetter: Kun ett lokomotiv er i drift på Nordlandsbanen

Lyses ut på nytt i oktober/november

Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av Nye Veiers prosjekt E6 Moelv-Øyer. Illustrasjon:  Nye Veier
Strekningen Storhove-Øyer er den nordligste delen av Nye Veiers prosjekt E6 Moelv-Øyer. Illustrasjon:  Nye Veier

– Konkurransen blir lyst ut på nytt i månedsskiftet oktober/november i år, og vi planlegger kontraktsignering til sommeren. Nå tar vi med oss ny kunnskap og de nylig vedtatte reguleringsplanene inn i en ryddig konkurranse uten planrisiko, sier Bjørn Børseth i pressemeldingen.

Delstrekningen E6 Storhove-Øyer inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei mellom Moelv og Øyer. Prosjektet er delt i tre kontrakter, og det er den nordligste kontrakten som nå skal lyses ut på nytt.

Disse fem grupperingene var prekvalifisert til konkurransen i januar i år:

  • AF Gruppen/Norconsult
  • Arbeidsfellesskapet Bertelsen & Garpestad og Metrostav/ÅF Engineering
  • COMSA S.A.U/SWS Engineering
  • Arbeidsfellesskapet Implenia Norge og Roadbridge Holding/Sweco Norge
  • NCC Norge/Multiconsult og NCC AB
Statsminister Jonas Gahr Støre på besøk hos Chemring Nobel i oktober i fjor, da regjeringen ga 427 millioner kroner i støtte til bedriften. Til høyre: administrerende direktør Helge Husby.
Kommentar

I 2025 er ammunisjon viktigere enn naturvern og miljøhensyn

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.