KONGSBERG HYDROID

Kongsberg selger droneselskap for tre milliarder kroner – og skal samarbeide med amerikansk skipsbyggergigant

Hydroid, som produserer undervannsfarkoster, selges etter tolv år.

En Remus 600 (Mk 18 mod 2) slippes fra et MH-60S Seahawk under en øvelse i Florida.
En Remus 600 (Mk 18 mod 2) slippes fra et MH-60S Seahawk under en øvelse i Florida. (Ronald Newsome)

Hydroid, som produserer undervannsfarkoster, selges etter tolv år.

Hei, dette er en Ekstra-sak som noen har delt med deg.
Lyst til å lese mer? Få fri tilgang for kun 235,- i måneden.
Bli Ekstra-abonnent »

Kongsberg Maritime AS selger undervannsteknologiselskapet Hydroid, Inc. i USA til Huntington Ingalls Industries (HII) for for 350 millioner dollar (3,2 milliarder kroner). 

Det kommer fram i ei børsmelding fra Kongsberg tirsdag morgen.

Salg og samarbeid

Kongsberg kjøpte Hydroid for 80 millioner dollar i 2007 og selger nå datterselskapet som holder til i Pocasset, Massachusetts i USA.

– Kongsberg Maritime har drevet frem teknologiutvikling og skapt betydelige verdier gjennom tolv års eierskap i Hydroid. Dette kapitaliserer vi på nå. Vi er stolte av å ha posisjonert Hydroid som en ledende leverandør av små og mellomstore autonome undervannsfarkoster i markedet, sier konsernsjef Geir Håøy i Kongsberg i meldinga.

Samtidig stiftes det nå en ny allianse mellom Kongsberg og HII. Framover skal de samarbeide om å utvikle undervannsteknologi og maritime løsninger. Ifølge Håøy vil dette også styrke deres verdensledende undervannsmiljø i Horten.

Representanter fra den nederlandske marinen plukker opp en Remus 600 under Nato-øvelsen Trident Juncture i Norge i 2018. Foto: Hydroid

– Vi skal fortsette vår offensive teknologiutvikling. Vi er fremst i verden på sivil maritim teknologi, mens HII er verdens største leverandør av marine fartøy. Dette samarbeidet åpner for et bredere spekter av våre maritime løsninger, både for marin og sivil bruk, i USA og i resten av verden, sier administrerende direktør Egil Haugsdal i Kongsberg Maritime.

Hydroid leverte i 2019 et driftsresultat på 120 millioner kroner. Inntektene var på 862 millioner kroner, og selskapet hadde ved utgangen av året en ordrereserve verdt 813 millioner kroner.

Remus

Hydroids undervannsfarkoster heter Remus AUV og leveres i dag i tre ulike varianter. Remus 6000 er, som navnet indikerer, i stand til å gå ned på 6.000 meters dyp og har en utholdenhet på 22 timer. 

Tre slike AUV-er fant Air France-vraket AF447 og de deltok også i letingen etter Malaysian Airlines MH370. I tillegg har de for eksempel utført flere oppdrag knyttet til kartlegging av Titanic-vraket. Remus AUV er blitt levert siden 2001.

Selskapet Huntington Ingalls Industries ble dannet for snart ni år siden da det ble skilt ut fra Northrop Grumman. Det er i dag USAs største leverandør av marinefartøy, og leverer hele bredden fra hangarskip til atomubåter. 

HII er USAs største marinefartøyleverandør. Her er det hangarskipet «John F. Kennedy» (CVN79) som ble døpt i Newport News i desember. Foto: Photo by Ben Scott

HII har hovedkontor i Newport News, Virginia, der det har foregått skipsbygging i 133 år, og sysselsetter mer enn 42.000 mennesker globalt.

Geir Håøy forteller til Teknisk Ukeblad at teknologien de utvikler i Horten innen sensorer og hydroakustikk, som har en ledende posisjon i markedet, blir stadig mer relevant.

– Nye plattformprogrammer, særlig med fokus på større og ekstra store farkoster, begynner å ta form. Undervannssegmentet får generelt mye oppmerksomhet i USA og andre steder i verden. Det gir gode muligheter for undervannsløsningene til Kongsberg Maritime, sier Håøy.

Samarbeidet med HII gir dem tilgang til blant annet større autonome plattformer der deres sensorer og instrumentering kan passe inn. Ett konkret eksempel er US Navys såkalte LUSV-program («large unmanned surface vessel») der HII og Kongsberg går sammen om å levere tilbud på designkontrakt.

– Det gir oss også mulighet til å kvalifiseres oss som marineleverandør for resten av vår produktportefølje i Kongsberg Maritime, understreker Håøy.

Han sier at utviklingen går i retning stadig mer autonome løsninger, der Kongsberg Maritime er i front med for eksempel Yara Birkeland.

– Vi har ikke ambisjon om å være plattformleverandør, men ser for oss å være partner med HII når det gjelder autonomi både på overflatefartøyer og undervannsfarkoster, sier konsernsjefen.

Les også

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå