Kampfly av typen F-35, som AIM Norway har fått større vedlikeholdsjobb på.
Kampfly av typen F-35, som AIM Norway har fått større vedlikeholdsjobb på. (Foto: Tom Reynolds (arkiv))

AIM Norway

Kongsberg Gruppen kjøper statseid forsvarsbedrift

TU erfarer at AIM Norway blir kjøpt opp av Kongsberg Gruppen.

Etter det Teknisk Ukeblad kjenner til skal statseide Aerospace Industrial Maintenance (AIM) Norway selges til Kongsberg Gruppen.

Verken Kongsberg Gruppen, AIM Norway eller deres nåværende eiere ønsker å kommentere saken.

– Generelt kommenterer vi aldri rykter eller spekulasjoner fra media, sier kommunikasjonsdirektør Ronny Lie i Kongsberg Gruppen.

Det er Forsvarsdepartementet som eier AIM Norway. Kommunikasjonssjef Ingrid Dåsnes sier at departementet ikke kan gi noen kommentar siden slik informasjon er børssensitiv.

Det har i lang tid vært jobbet med å finne nye eiere til selskapet etter at regjeringen fikk fullmakt fra Stortinget til å selge statens aksjer i AIM Norway.

Forsvarsdepartementet har samtidig understreket at de kun selger dersom de finner en kjøper som vil videreutvikle selskapet.

Vant anbud på F-35

AIM Norway var tidligere kjent som Luftforsvarets hovedverksted Kjeller fram til det ble et statsforetak 15. desember 2011. AIM står for «Aerospace Industrial Maintenance».

For fire år siden vant AIM Norway en anbudskonkurranse om å utføre vedlikehold på F135-motorer, som sitter i F-35, sammen med tilsvarende sentre i Tyrkia og Nederland. Planen har vært at det norske motordepotet skal være ferdig om to-tre år.

AIM Norway utfører i dag vedlikehold på blant annet F-16 og Sea King, og skal også gjøre dette på de nye redningshelikoptrene av typen AW101.

Vedlikehold- og logistikkavtale

AIM er underleverandør til Leonardo Helicopters som har en 15-års vedlikeholds- og logistikkavtale («Integrated Logistics Support», ILS) med den norske stat.

Med unntak av lettere vedlikehold på basene, som skal utføres av Luftforsvarets personell slik det gjøres på Sea King i dag, har leverandøren ansvaret for alt øvrig vedlikehold samt deleforsyning.

Det vil si en «nøkkelferdig» leveranse. I den forbindelse har Leonardo etablert et hovedlager hos AIM.

Når det gjelder de dynamiske komponentene, er det Kongsberg Defence & Aerospace som har kontrakten på vedlikehold og reparasjon av disse på AW101 og NH90 i Norden og Canada, det vil si girkassene på mer enn hundre militære helikoptre.

Kongsberg eier også 49,9 prosent av finske Patria som er etablert med helikoptervedlikehold i Norge.

Girkassevedlikeholdet vil alene gi kongsbergkonsernet nærmere hundre millioner kroner i årlige inntekter i minst 30 år framover.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)