Kø, kø og atter kø i Griniveien i de neste to årene

Statens vegvesen og Oslo kommune skal bygge gang- og sykkelvei og rehabilitere vann- og avløpsledninger i Griniveien mellom Røakrysset og Bærum grense. Arbeidet starter 2. oktober i år og varer til desember 2025.

I anleggsperioden blir Griniveien innsnevret til ett kjørefelt.
I anleggsperioden blir Griniveien innsnevret til ett kjørefelt. Foto: Statens vegvesen
20. sep. 2023 - 12:43

Bilister må forvente kø i denne perioden og anbefales å velge kollektivtransport, skriver Vegvesenet i en pressemelding.

Anlegg Øst Entreprenør hadde laveste tilbud og skal gjøre jobben.

Prinsippskisse for opprustingen av Griniveien med gang- og sykkelvei og fortau. <i>Illustrasjon:  Norconsult / Statens vegvesen</i>
Prinsippskisse for opprustingen av Griniveien med gang- og sykkelvei og fortau. Illustrasjon:  Norconsult / Statens vegvesen

– Griniveien blir ikke stengt i den to år lange anleggsperioden, men veien blir innsnevret til ett kjørefelt med lysregulering og manuell trafikkdirigering, så bilistene må belage seg på ventetid og køer, sier byggeleder Marta Skibnes i Statens vegvesen i meldingen.

Anleggsarbeidene i Griniveien starter mandag 2. oktober.

På Griniveien går det omtrent 10.000 biler i døgnet. Mange bruker veien som pendlervei til og fra jobb mellom Bærum og Oslo. 

Få flere til å gå og sykle

Statens vegvesen skal her på vegne av Bymiljøetaten i Oslo ruste opp og etablere sammenhengende gang- og sykkelvei langs Griniveien på strekningen Røakrysset-Bærum grense. Den nye gang- og sykkelveien koples sammen med gang- og sykkelveiløsningen som er bygd på Bærumssida. 

Gang- og sykkelveien langs Griniveien er en del av Plan for sykkelveinettet som ble vedtatt av Oslo kommune i 2018.

Vis mer

Gammelt ledningsnett fornyes

I tillegg skal Vann- og avløpsetaten i Oslo rehabilitere ledningsnettet langs Griniveien mellom Røakrysset og Ekraveien. Dette blir gjort samtidig for å unngå flere graveperioder i Griniveien. 

Det eksisterende ledningsnettet i Griniveien er fra 1960 og må fornyes. Det har vært mye lekkasjer i området og fare for forurensing av drikkevannet. 

– Arbeidet vårt bidrar til å sikre vannforsyning og bedre avløpshåndtering og brannvern i området, sier David Vasquez Holan i Vann- og avløpsetaten. 

Statens vegvesen er byggherre for begge prosjektene i Griniveien og har engasjert Anlegg Øst Entreprenør til å utføre arbeidene. Prosjektene blir overlevert til henholdsvis Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune når de er ferdigbygd.

– Som helhet har vi en balanse i trafikksystemet, sier Halvard Gavelstad som er Vegvesenets prosjektleder trafikk i Ring 1-prosjektet i Oslo.
Les også

Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.