Bilister må forvente kø i denne perioden og anbefales å velge kollektivtransport, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
Anlegg Øst Entreprenør hadde laveste tilbud og skal gjøre jobben.
– Griniveien blir ikke stengt i den to år lange anleggsperioden, men veien blir innsnevret til ett kjørefelt med lysregulering og manuell trafikkdirigering, så bilistene må belage seg på ventetid og køer, sier byggeleder Marta Skibnes i Statens vegvesen i meldingen.
Anleggsarbeidene i Griniveien starter mandag 2. oktober.
På Griniveien går det omtrent 10.000 biler i døgnet. Mange bruker veien som pendlervei til og fra jobb mellom Bærum og Oslo.
Få flere til å gå og sykle
Statens vegvesen skal her på vegne av Bymiljøetaten i Oslo ruste opp og etablere sammenhengende gang- og sykkelvei langs Griniveien på strekningen Røakrysset-Bærum grense. Den nye gang- og sykkelveien koples sammen med gang- og sykkelveiløsningen som er bygd på Bærumssida.
Gang- og sykkelveien langs Griniveien er en del av Plan for sykkelveinettet som ble vedtatt av Oslo kommune i 2018.
Gammelt ledningsnett fornyes
I tillegg skal Vann- og avløpsetaten i Oslo rehabilitere ledningsnettet langs Griniveien mellom Røakrysset og Ekraveien. Dette blir gjort samtidig for å unngå flere graveperioder i Griniveien.
Det eksisterende ledningsnettet i Griniveien er fra 1960 og må fornyes. Det har vært mye lekkasjer i området og fare for forurensing av drikkevannet.
– Arbeidet vårt bidrar til å sikre vannforsyning og bedre avløpshåndtering og brannvern i området, sier David Vasquez Holan i Vann- og avløpsetaten.
Statens vegvesen er byggherre for begge prosjektene i Griniveien og har engasjert Anlegg Øst Entreprenør til å utføre arbeidene. Prosjektene blir overlevert til henholdsvis Bymiljøetaten og Vann- og avløpsetaten i Oslo kommune når de er ferdigbygd.
Etter Ring 1-stenging: – En balanse i trafikksystemet