PROSJEKTER

Klart for rehabilitering av Hovet- og Brattåstunnelene på E18

Frist for å gi tilbud: 27 januar.

Nordre portal til Brattåstunnelen, en av to svært korte tunneler på E18 ved Porsgrunn.
Nordre portal til Brattåstunnelen, en av to svært korte tunneler på E18 ved Porsgrunn. Foto: Google Maps
4. des. 2020 - 05:56

De to tunnelene Hovettunnelen (539 meter) og Brattåstunnelen (524 meter) ligger på E18 i Porsgrunn kommune. De er så korte at det er såvidt de faller inn under tunnelsikkerhetsforskriften, men nå skal de oppgraderes.

Arbeidene skal utføres som totalentreprise.

Arbeid i dagsonen: To nye tekniske bygg skal settes opp. Bygningen nærmest
Brattåstunnelen blir den største, og skal også forsyne et mindre teknisk bygg som
bygges nær portalen til Hovettunnelen.

På østsiden av Hovettunnelen kommer det en ny stopplomme, og på vestsiden av Brattåstunnelen skal eksisterende stopplomme flyttes lengre vekk fra portalen.

I begge tunnelene skal overvannsanlegget utbedres. Entreprenøren skal levere sikkerhetslys som tilkobles nødstrøm. Nye rømningslys etableres med 25
meters avstand, og nye nødskap for hver 125. meter skal felles inn i veggelementene. Nødvendig skilting skal monteres, og det skal etableres nødvendig overvåkning og styring for å få et komplett kontrollsystem og SRO-anlegg.

Slik ser fagfolkene for seg at den staselige bygningen på Sem kan har framstått. Siden bygget var uvanlig bredt, 16 meter, med et spenn på hele ni meter mellom de takbærende søylene i konstruksjonen, må taket ha hatt stor hellingsgrad for å unngå for stor belastning av snødekke om vinteren. Takryggen kan ha vært 11–12 meter høy og ha gitt rom for etasjer og loft innvendig.
Les også

Måtte dobbeltsjekke: Nordens største bygg på 200-tallet sto trolig i Norge

Må stenges i perioder

Tunnelene må stenges i perioder, og trafikken må dermed dirigeres via fylkesvei 354 mellom Hovet- og Kjørholtkrysset.

Leverandøren skal forestå detaljprosjektering av anlegget. Prosjektet er tegningsbasert.

Noen av de anslåtte hovedmengdene:

  • To tekniske bygg
  • Tekniske installasjoner
  • Nødstrømsanlegg/UPS
  • Kursopplegg for tekniske installasjoner, fordelinger og kabler
  • Installasjoner for radio og nødnett
  • Fire stopplommer
  • Fem bommer
  • 10 rødblinker
  • Rekkverk med støtputer
  • Rømningslys
  • Ti nødstasjoner i tunnel og fire utenfor
  • Fire nødstyreskap
  • To kilometer med grøfter for trekkerør
  • Innstøpte trekkerør, pressing/ boring for trekkerør og trekkerør i grøft
  • Utbedring av overvannsanlegg i tunnelene
  • Skilt

Frist for ferdigstillelse er 15. september, og frist for å gi tilbud å oppdraget er 27. januar.

Sintefs bygg i Børrestuveien i Oslo fikk også bedre inneklima av smartere varmestyring, mener forskerne.
Les også

Kuttet en tredel av energibruken i 60-tallsbygg

 
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.