Stortinget vedtok formelt byggingen av tunnelen 11. mai.
– Byggingen av Stad skipstunnel vil fjerne en viktig barriere for skipstrafikken i et av de mest værutsatte og krevende farvannene langs norskekysten, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) i en pressemelding.
Han foreslo å gi null kroner til prosjektet i årets statsbudsjett (krever abo).
Regjeringen la fredag fram forslaget om å bygge skipstunnelen for Stortinget. Fremskrittspartiet sikrer flertall for forslaget.
– Frp har løftet fram denne tunnelen for å legge til rette for trygg ferdsel langs kysten. Dette korter også inn avstanden mellom Sunnmøre og Vestland og forsterker den sterke maritime regionen, sier Frp-nestleder Sylvi Listhaug til NTB.
Skipstunnelen blir 1,7 kilometer lang. Den er dimensjonert for skip med en bredde på 21,5 meter, høyde på 33 meter og dybde på åtte meter.
– Dette vil bli den første skipstunnelen i verden av en slik størrelse. Stad skipstunnel er derfor et pionerprosjekt der Norge går foran, sier Hareide.
Ifølge prosjektets nettsted er estimert byggetid cirka tre til fire år. De estimerte byggekostnader er rundt tre milliarder kroner.
Høviktunnelen: Mer enn 70 prosent er ferdig sprengt