Den er også kjent som Kjevikveien. Prosjektet er en totalentreprise, og all nødvendig prosjektering skal utføres av entreprenøren.
Janicke Nicolaisen, byggeleder i Statens vegvesen, er veldig glad for at veien nå kan begynne å utbedres til stor nytte og økt trafikksikkerhet for alle trafikanter.
![Kart over området for prosjektet. <i>Illustrasjon: Visuell kommunikasjon/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2736/2736128/8b096461-1860-4a47-bd2a-623aad578c98.png)
– Vi ser frem til et godt samarbeid med entreprenør og skal gjøre alt vi kan for å skape minst mulig ulemper for naboene til anleggsplassen samt alle trafikantene i området under byggeperioden, sier Nicolaisen i en pressemelding fra Vegvesenet.
Utbyggingsdirektør Kjell Inge Davik signerte kontrakten for Statens vegvesen og markedssjef Eirik Spilling for TT Anlegg. Jan Helge Egeland i Statens vegvesen er prosjektleder.
Dette er noen av arbeidene som skal gjøres:
- Avkjøringsfelt på E18 østgående forlenges med omtrent 250 meter for å unngå kødannelse på E18. Det innebærer også forlengelse av gang- og sykkelkulvert under E18 og ny busslomme.
- Kapasitet mellom de to rundkjøringene ved Timenes økes med et ekstra kjørefelt.
- Riksvei 41 fra Timeneskrysset til rundkjøring ved Lauvåsen skal bygges etter H2 veistandard, dvs. tofeltsvei med midtdeler og midtrekkverk, bredde 12-12,5 meter.
- Ny gang- og sykkelveg (3,5 meter bred) fra Lauvåsen til Timeneskrysset.
- De to rundkjøringene i Timenesområdet skal utvides og flyttes noe på grunn av geometrien til veien. Omkringliggende veier og øvrig infrastruktur tilpasses til de utvidede og flyttede rundkjøringene.
- Ny gang- og sykkelvei fra rundkjøring ved Lauvåsen til eksisterende gang- og sykkelveg ved Hamresanden, også denne 3,5 meter bred.
- Deler av eksisterende vei ved Hamresanden skal flyttes mot sjøen for å få plass til gang og sykkelveien på innsiden av veien.
![Signeringen fant sted på Statens vegvesens prosjektkontor Baneheia i Kristiansand fredag 12. august kl. 12. Fv. Ragnar Hellerslien, prosjekteringsleder; Janicke Nicolaisen, byggeleder; Jan Helge Egeland, prosjektleder, alle i Statens vegvesen. Via Teams også fra Statens vegvesen: Svein Røed, prosjekteier; Linda Kjellin Karlsen, byggherrestøtte og Kjell Inge Davik, utbyggingsdirektør. For TT Anlegg: Eirik Spilling, markedssjef; Jan Mydland, prosjektleder; Kristen Homme, prosjektleder og Teis Inge Risnes, kalkulasjon. <i>Foto: Samir Kolukcija/Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/580x/2736/2736120/dd7b339c-55b2-4b9d-a9dd-bd2fa77fca47%2520(1).jpg)
Trafikken på E18 skal gå som i dag, med to kjørefelt i hver retning, i hele byggefasen. Busstoppet på E18 og tilhørende gang- og sykkelveinett skal også være i drift i hele anleggsfasen.
Riksvei 41 skal være i drift gjennom hele anleggsperioden.
Gang- og sykkelveien skal etableres i et område som er preget av myr, sump og kvikkleire.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2833/2833606/EcoStruxure_IT.jpg)
![Brøytebil med biogass.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836713/Br%25C3%25B8ytebil%2520med%2520biogass.jpg)
Biogass-biler: «Dau i motoren, god å kjøre»