Kinesisk containerskip i hælene på Yara Birkeland

Et kinesisk containerskip hevder å være verdens første kommersielle autonome skip. Det seilte dagen etter at Yara Birkeland tok sin første ordinære seilas med fulle containere.

Kinesisk containerskip i hælene på Yara Birkeland
Det kinesiske containerskipet Shi Fei ble påbegynt i 2019, to år etter helelektriske Yara Birkeland. Shi Fei er hybrid, men også klargjort for mer og mer autonomi. Foto: Bestway

Torsdag 21. april klokka 06.00 seilte det norske containerskipet Yara Birkeland fra Herøya med 20 containere fullastet med gjødsel til Brevik Terminal og vendte tilbake med 60 tomme containere.

Det var første seilas i det som til å begynne med er en ordinær rute, men med mannskap og los.

Dagen etter, fredag 22. april, seilte det kinesiske fartøyet AV «Shi Fei» (AV – autonomous vessel) mellom Dongjiakou og Qingdao i Shandong-provinsen. Kineserne var raskt på pletten og skrøt av å seile verdens første autonome containerskip.

Det stiller Sintef-forsker og leder av Norsk Forum for Autonome Skip (NFAS) seg tvilende til.

– Det er lite sannsynlig at det er noe mer autonomt enn Yara Birkeland. Det ser mer ut til å være et demonstrasjonsprosjekt der det testes ut teknologi og utstyr for å kunne seile autonomt etter hvert, sier Rødseth.

Større

Ifølge en pressemelding gjengitt i flere internasjonale medier, skal Shi Fei ha plass til 300 TEU og settes inn i fast trafikk, men ikke nærmere tidfestet. Skipet er utstyrt med systemer for uavhengig ruteplanlegging og kollisjonsunngåelse. Kommunikasjon mellom fartøyet og land går via 5G, satellitt og andre multi-nettverk.

Shi Fei har plass til 300 containere, festet og organisert på samme måte som Yara Birkeland, som tar 120 TEU . Foto: Bestway

Shi Fei er 117 meter langt, 15 meter bredt og har en oppgitt fart på 12 knop og rekkevidde på 4.500 nautiske mil.

– Det tyder på at skipet kan gå over lengre strekninger, sier Rødseth.

Yara Birkeland er 80 meter langt, 15 meter bredt, plass til 120 TEU, men seiler ikke mer enn 16 nautiske mil tur-retur, mellom Herøya og Brevik Terminal.

 På den første turen hadde Yara Birkeland 20 fulle container og 60 tomme i retur. Etter dåpen fredag 29. april, blir de stadig flere seilinger ukentlig.

Yara Birkeland på vei inn Oslofjorden 18. november 2021. Fra 2022 skal det elektriske containerskipet erstatte 40.000 vogntogturer årlig. Fra 2024 skal det også seile autonomt. Foto: Yara

Likheter

Rødseth påpeker at skipet er ganske likt Yara Birkeland, blant annet med lastearrangement, men med noen vesentlige unntak: Skipsbroen og overbygg ser ut til å være permanent og det er dieselgeneratorer og hybrid framdrift.

– Skipet ser mer ut til å være bygget for normal kysttrafikk. På Shi Fei er radar og annet utstyr permanent montert på taket av et vanlig overbygg med skipsbro. Yara Birkeland har alt av sensorer, radar og kameraer plassert på egen mast som står igjen når broen er tatt av, observerer Rødseth.

Yara Birkeland skal etter planen være autonomt og broen fjernes i 2024, overvåket fra et kontrollrom i Horten der Massterly også skal ha overoppsyn med Askos to sjødroner.

Yara og Kongsberg presenterte planene for Yara Birkeland i mai 2017. Blant annet på grunn av korona, ble ferdiggjøring av skipet lagt på is i en periode i 2020, men overlevert i fjor. Shi Fei-konseptet ble først påbegynt i 2019 og de første sjøprøver utført i fjor høst.

Les også

Ønsker ikke monopol

Administrerende direktør i Massterly, Tom Eystø, sier at de har fulgt med Shi Fei-prosjektet, men er usikker på hvor langt de reelt sett er kommet. Han er ikke bekymret over konkurranse.

– Tvert imot. Det som er viktig er at shipping blir konkurransedyktig på mindre skip og kortere avstander. Vi må få et marked og en etterspørsel etter teknologi, både null- og lavutslippsløsninger og autonomi. Da trenger vi at flere enn Kongsberg, Wilhelmsen og Massterly jobber med dette, sier Eystø til TU.

Han ser fram til et større marked og mener det er plass til flere.

– Når markedet vokser så skal vi være best å ta vår andel, men ser det ikke som noe stor fordel å ha midlertidig monopol. Det er tungt å få det regulatoriske på plass. Vi må jobbe sammen i gode prosesser for å kunne kvalifisere og godkjenne nye teknologiske løsninger internasjonalt, sier Eystø.

Yara Birkeland på vei inn til Herøya torsdag 21. april 2022. 

Kongelig dåp

Yara Birkeland døpes fredag 29. april i Brevik. H.K.H. Kronprins Haakon skal være til stde og får samtidig en tur runft på gjødselfabrikken på Herøya i Porsgrunn. Dåpen skal foretas av to unge gudmødre, som Porsgrunn kommune plukker ut.

I en pressemelding fra Statsforvalteren i Vestfold og Telemark legges det vekt på at ungdommer representerer framtida, akkurat som skipet. «Derfor inviteres rundt 500 femte-, sjette- og sjuendeklassinger ved Brevik, Grønli, Klevstrand og Stridsklev skoler for å delta på markeringen ved Grenland havn,» skriver Statsforvalteren.

Yara Birkeland legger til kai på nøyaktig samme posisjon etter hver seilas for at kranen skal hente ut og plassere containere med stor . resisjon. Foto: Tore Stensvold

Skipet får navnet sitt etter en av Norges fremste forskere, fysikkprofessor Kristian Birkeland. På begynnelsen av 1900-tallet fant han hvordan det var mulig å utvinne nitrogen fra luft til bruk i mineralgjødsel. Dette ga grunnlaget for å etablere Yara, det første selskapet i det som i dag er en verdensomspennende industri for mineralgjødsel, og en nødvendighet for å brødfø verden.

Den midlertidige brua på Yara Birkeland er solid festet med en rekke bolter. Det er en relativt enkel jobb å løfte av og koble fra hurtigkoblinger for strørm og signaler.
Den midlertidige brua på Yara Birkeland er solid festet med en rekke bolter. Det er en relativt enkel jobb å løfte av og koble fra hurtigkoblinger for strøm og signaler. Foto: Tore Stensvold