MS Frovær ble bygget av norske Båtservice.
MS Frovær ble bygget av norske Båtservice. (Foto: FosenNamsos Sjø)

MS FROVÆR

Katamaranen skremte mannskap og passasjerer - nå må verftet betale 20 mill

Motortrøbbel og dårlige sjøegenskaper.

Den norskbygde hurtigbåten MS Frovær skulle etter planen betjent en værhard strekning på Trøndelagskysten, men rederiet har lagt den i opplag.

Rederiet hevdet at fartøyet skremte både passasjerer og mannskap og de krevde at verftet kjøpte den tilbake for 39 millioner minus fradrag. I tillegg ville de ha inntil 23 millioner i erstatning.

Nå er dommen i saken klar. Båtservice i Mandal slipper å kjøpe båten tilbake, men må ut med over 20 millioner kroner.

Alvorlig «nose dive»

Katamaranens angivelige dårlige sjøegenskaper var en sentral del av pengekrangelen mellom verftet Båtservice og rederiet FosenNamsos Sjø.

I 2015 varslet mannskapet om det de oppfattet som en alvorlig neddykking av forskipet, såkalt nose dive.

«Båten hadde stupt inn i en bølge og brukte lang tid på å komme opp igjen», heter det i dommen.

Fartskrangel

MS Frovær

  • Fartøyet er en kombikatamaran i aluminium bygd ved Mandal Båtservice AS i 2013/14.
  • Fartøyet er konstruert for bruk i kombinert passasjer- og lasterute.
  • Hurtigbåten skulle betjene Frøya og den såkalte Øyrekka (øysamfunnene vest og nord for Frøya).
  • Katamaranen er eid av FosenNamsos Sjø, som igjen eies av Torghatten.
  • Fartøyet er designet av Ola Lilloe-Olsen.

En annen del av krangelen gikk på fart. Rederiet hevdet at katamaranen ikke hadde kraftige nok motorer til å holde avtalt fart.

«Båten må også kunne gå i kontraktsfart uten å riste i stykker», påstod rederiet ifølge dommen. 

Rederiet hevdet feilene gjorde katamaranen uegnet til rutetrafikk på den værharde Øyrekken utenfor Frøya på Trøndelagskysten.

Rederiet hevdet at katamaranen nå var nærmest verdiløs. De antok at båten kunne selges for omtrent 15 millioner kroner, og viste til at opprinnelig kontraktspris var 39,6 millioner.

Verftet hevdet på sin side at båten var kjørt ut over motorens begrensninger. De hevdet også at tilfellene med neddykking av baugen, skyldtes måten mannskapet kjørte båten på.

Kunne ført til farlige situasjoner

Verftet fikk ikke gehør for sitt syn på saken. 

«Båten manglet egenskaper som gjorde den egnet til sitt formåI», slår dommeren fast.

Katamaranens sjøegenskaper får hard medfart i dommen fra Sør-Trøndelag tingrett.

«Båten stuper ned i stedet for at de kan bruke motorkraft til å komme igjennom og opp av bølger», heter det i dommen.

Retten mente det var sannsynliggjort at mangel på oppdrift i front flere ganger har gjort at båten ble stående med baugen nede i vannet lenge før den kom opp igjen, og at mannskapet i en slik situasjon ikke har kontroll over båten. De mente videre at dette kunne føre til farlige situasjoner.

Overrasket verft 

– Vi har ikke behandlet dommen formelt ennå og jeg har følgelig derfor ikke noen kommentar ut over at vi er veldig godt fornøyd med at vi har fått fullt medhold på alt vi har hevdet om mangler med videre, skriver Grete Fuglem Tennås, administrerende direktør i FosenNamsos Sjø i en epost. 

Selv om verftet slipper å kjøpe katamaranen tilbake, så vil dommen likevel ha store økonomiske konsekvenser for verftet i Mandal. 

- Vi er overrasket over dommen og har ennå ikke tatt stilling til om vi kommer til å anke den, sier styreleder Thomas Granfeldt i Båtservice Holding til Teknisk Ukeblad.

Dommen er ikke rettskraftig siden ankefristen ikke har gått ut.

Kommentarer (4)

Kommentarer (4)