MARITIM

Kaotiske minutter før Helge Ingstad-kollisjonen ble vist fram for retten

Den tiltalte Helge Ingstad-vaktsjefen mener sjøtrafikksentralen og Sola TS burde sjekket radarekkoet tidligere og sett at situasjonen på sjøen ble komplisert.

KNM Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden etter at milliardfregatten forliste som følge av kollisjonen med Sola TS.
KNM Helge Ingstad ved skadestedet i Øygarden etter at milliardfregatten forliste som følge av kollisjonen med Sola TS. Foto: Terje Pedersen/NTB
18. jan. 2023 - 11:10

Retten som behandler straffesaken mot vaktsjefen som styrte Helge Ingstad, fikk se en visualisering av tiden før kollisjonen. Det ble blant annet spilt av radiomeldinger som ble sendt mellom båtene og sjøtrafikksentralen natt til 8. november i 2018.

Retten fikk også se kamerabilder fra tankskipet Sola TS, som Helge Ingstad kolliderte med.

– Det er oppsiktsvekkende at politiet ikke har innhentet opptak fra alle kameraene om bord på båten. Det er cirka ti kameraer på båten. De har ikke innhentet fra mer enn to kameraer, sier Christian Lundin, den tiltalte vaktsjefens forsvarer, til NTB.

Han sier politiet har forklart det med at rederiets advokater strittet imot. Det tok lang tid før politiet fikk hentet ut kamerabildene retten onsdag fikk se.

– Det som går tapt er det som foregår på broen, det er det ene. Men også hva man kan se av de andre fartøyene. Ikke bare kollisjonen, sier Lundin.

Svært trangt

Visualiseringen viste at det ble svært trangt da tre fartøy var på vei nordover, mens Helge Ingstad kom sørover.

– Det viser at det blir en komplisert situasjon. Det ser man veldig tidlig. Det er ikke bare på grunn av Sola, men også de andre nordgående fartøyene. Det så man veldig godt på presentasjonen, sier Lundin til NTB.

– Fedje sjøtrafikksentral og Sola TS burde ha sett dette. De så at Ingstad kom inn, så går det lang tid før de sjekker det radarekkoet, sier Lundin.

Ikke oversikt

Sjøtrafikksentralen hadde ikke oversikt over Helge Ingstad da tankskipet Sola TS fikk tillatelse til å legge ut på ferd nordover. Samtidig var to andre fartøy også på vei nordover. Helge Ingstad var på full fart sørover midt mellom fartøyene som gikk i motsatt retning.

Det var et vaktbytte om bord på Helge Ingstad før kollisjonen. Det var ferdig klokken 3.53, da fartøyene var 6 kilometer fra hverandre.

Klokken 3.58 slo Sola TS alarm:

– Vet du hvilken båt som kommer mot oss her? Han litt på babord, lød oppkallet til sjøtrafikksentralen.

– Nei, det er en eh. Vi har ikke fått noen opplysninger om ham. Eh, han har ikke rapportert til oss. Jeg har bare et ekko på skjermen her, svarte sjøtrafikksentralen.

To minutter før kollisjonen

Helge Ingstad hadde en times tid tidligere meldt seg til sjøtrafikksentralen. Fregatten var også synlig på radar, med unntak av en kort periode mellom klokken 3.30 og 3.40. Likevel fikk Sola TS tillatelse til å legge ut på sin ferd.

Klokken 3.59 kom sjøtrafikksentralen på at det kunne være Helge Ingstad. De kalte da opp fregatten.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre
Forenkler bærekraftsrapportering i datasentre

– Er det du som kommer her nå?

– Ja, det stemmer.

– Kraftig styrbord med en gang.

Vaktsjefen på Helge Ingstad svarte da at han måtte vente til han hadde passert et objekt han trodde han hadde ved sin side.

1000 meter unna: – Du må gjøre noe

På dette tidspunktet var de to båtene under 1000 meter fra hverandre. Sola TS kalte opp fregatten:

– Sving styrbord hvis det er du som kommer her.

Sjøtrafikksentralen ga også en ny advarsel.

– Helge Ingstad, du må gjøre noe. Du begynner å nærme deg veldig.

På broen på Sola TS var det kaotisk. Lydopptak viser at ordren kraftig akterover ble gitt flere ganger.

– Helge Ingstad, det blir en kollisjon, det der, sa sjøtrafikksentralen like før kollisjonen.

Video av kollisjonen

Videobilder fra Sola TS viser krigsskipet kollidere med tankskipet. I minuttene etter ble det sendt flere meldinger mellom partene som forsøkte å forstå hva som hadde skjedd.

Helge Ingstad forliste etter kollisjonen og kunne ikke berges. Hele milliardfregatten gikk tapt.

Vaktsjefen om bord er den eneste som er tiltalt. Han nekter straffskyld og mener hans feil var del av en systemfeil, samt at både Sola TS og sjøtrafikksentralen også begikk store feil.

Mannen ble klarert som vaktsjef etter en siste test 17. april det året, forklarte han i retten onsdag. Han mønstret på Helge Ingstad i juli året før, etter å ha blitt uteksaminert fra Sjøkrigsskolen.

Han forklarte at han om bord på Helge Ingstad trivdes med å seile fregatten og brukte all tilgjengelig tid på raskt å bli vaktsjef.

– Jeg benyttet store deler av døgnet, så mye jeg kunne, på broen for å bli kjent. Det ble relativt tidlig snakket om klareringsløpet. Vi satte målsettinger om å gjennomføre en teoriprøve før jul med mål om å få en klarering før sommeren. Det var en forventning fra meg og fra fartøyet, sier 33-åringen.

Norge eksporterte 78.522 tonn laks til en verdi av 9,1 milliarder kroner i februar, ifølge tall fra Norges sjømatråd. Bildet er fra Gryllefjord på utsiden av Senja.
Les også

Norsk sjømat: Tre år på rad med eksportrekord

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.