UTEN FØRER? Fra før er t-banen i København førerløs. Nå vurderes det å fjerne bemanningen også på lokaltogene i Stor-København, de såkalte S-togene. (Bilde: René Strandbygaard / DSB)

Kan få førerløse lokaltog

Konsulentselskapet Parsons har gjennomført en analyse som viser at en automatisering av S-togene i København vil bety kortere reisetid, flere avganger og færre innstilte tog.

Ifølge Parsons vil investeringskostnaden for full overgang til førerløse S-banetog være 3,3 milliarder danske kroner, men samtidig vil det redusere de årlige driftskostnadene med 45 millioner kroner, skriver avisa MetroXpress.

Les også: Mindre støv gir glatte skinner

Pilot om 5 år?

Fra før er t-banen i København førerløs, og Danmarks transportminister Hans Christian Schmidt er positiv til å erstatte dagens S-tog med en førerløs variant.

– Vi vil gjerne kopiere T-banen. Den er populærer fordi den kjører hele tiden og er presis, noe passasjerene verdsetter, sier Schmidt til MetroXpress.

Ifølge ham vil S-togene kunne automatiseres i løpet av seks til ti år, men ikke før de har sterkere bein å stå på enn bare Parsons' rapport.

Transportministeren foreslår derfor at det settes i gang et pilotforsøk på én S-togstrekning i forbindelse med omleggingen til nytt signalsystem i København i 2016.

Får ny teknologi etter 80 år

Får ny teknologi etter 80 år

Les også: Nytt signalsystem sikrer togtrafikken

Skeptisk ekspert

Trafikkforsker Per Homann Jespersen ved Roskilde Universitet er ikke like entusiastisk som den danske transportministeren:

– Jeg synes dette grunnlaget er tynt og ufullstendig. De sier vi kan spare mye penger uten å dokumentere det, og smører tykt på i forhold til fordelene uten å beskrive ulempene, sier Jespersen til MetroXpress.

Han mener det trengs en strategi for automatisering av S-togene, men at det må gjøres skikkelig:

– Det er urealistisk å ha dette på plass om ti år til 3,3 milliarder. Teknologien finnes, men det dreier seg om mange hundre kilometer skinner og vil bli dyrere. En mer realistisk tidsramme vil være 25 år, sier han.

Les også: Kollektivtilbud foran køprising

– Jernbaneverket bløffer om kompetansemangel

Hva mener du?

Hadde førerløse t-baner og tog vært en idé i Norge?