MODERNE TOG: Med ERTMS blir togene direkte koblet til trafikkledelsen både via GSM-R og via dataoverføringspunktet i sporet. (Bilde: Alsom)

Nytt signalsystem sikrer togtrafikken

Hele Norge får ERTMS

  • I Norge er planen og sette ERTMS nivå 2 i drift på østre linje fra Ski til Sarpsborg i 2013/14 og å bruke erfaringen derfra til å bygge ut signalsystemet videre.
  • Planen er at hele landet skal være dekket innen 2028, men det er mulig at hele prosessen kan gjøres unna mye raskere om testingen går greit og det bevilges nok.
  • Det antas at det vil koste et sted mellom 15 og 20 milliarder kroner å fornye hele det norske signalanlegget.


Europa vil ha en standard for togsignalering. European Rail Traffic Management System(ERTMS) skal erstatte en rekke landspesifikke systemer. Målet er å skape et stort marked med konkurranse slik at utstyrsprisene drives ned og gjør at jernbaneselskaper kan kjøre gjennom en rekke land uten å møte teknologiiske barrierer.

Les også: Trenger signalanlegg for 15 milliarder

ERTMS vil også øke kapasiteten på linjene fordi det er mulig å korte ned avstanden mellom togene uten at det går ut over sikkerheten.

– Vi må sørge for at toget ikke står tilbake for person og godstrafikk på veiene. Biler og trailere kan kjøre fra land til land uten problemer. Slik situasjonen er i dag må lokomotivene spesialutrustes med flere signaleringssystemer for å passere flere landegrenser, sier informasjonssjef Emmanuel Brutin i Unife, den europeiske organisasjonen for produsenter av jernbanemateriell.

EUROPEISK SUKSESS: Informasjonssjef i den europeiske organisasjonen for produsenter av jernbanemateriell Unife, Emmanuel Brutin mener ERTMS er nok en europeisk standard som slår gjennom over hele verden. I Europa er Spania og Sverige flinkest. orv

Felles standard

Europa har lang tradisjon for å skape felles standarder og skape et stort felles marked. GSM og den digitale fjernsynsstandarden DVB begynte som europeiske prosjekter og har blitt eksportert til andre verdensdeler. Det samme skjer nå med ERTMS. Kina er i dag verdens største marked for systemet og en rekke land utenfor Europa har valgt standarden. Selv i USA lukter de på standarden for de planlagte høyhastighetstogene.

Les også: Europas forente jernbane

I Europa er det Spania som er kommet lengst, med Sverige som nummer to, mens de største landene, Tyskland og Frankrike, så vidt har begynt. Nå har EU kommet på banen og vil påby at en del viktige korridorer gjennom Europa skal utstyres med ERTMS. I Danmark har man vedtatt å innføre systemet over hel landet i løpet av syv år og i Sverige planlegges nye linjer. I Norge skjer det lite, selv om signalsystemer har vært et sårt punkt i mange år.

– Mye av signalsystemene til tog er fra 50-tallet og teknisk utdatert. I tillegg er det økende mangel på både reservedeler og kompetanse på så gammelt utstyr. Det vi trenger er akkurat det man innfører i Europa nå. Et felles system hvor leverandørene konkurrerer på teknikk og pris, sier markedssjef i Alstom Transport, Sture Dramstad.

Norge foran TESTER I NORGE: Erik Mæhlum er prosjektleder for Jernbaneverkets utprøving av ERTM .

Norge foran

– På grunn av togulykken på Åsta ble det klart at vi måtte ha bedre kommunikasjon med togene. Derfor er vi som eneste land ferdig med utbyggingen av GSM-R, som er det lukkede mobile nettet til togtrafikken og som er en sentral del i utbyggingen av ERTMS. I Norge brukes nettet bare til talekommunikasjon, men det er tilrettelagt for datakommunikasjon til togene når vi tar i bruk ERTMS, sier prosjektleder i Jernbaneverket for ERTMS erfaringsstrekning mellom Ski og Sarpsborg, Erik Mæhlum.

ERTMS

Tradisjonelle systemer for togsignalering er basert på lyssignaler. ERTMS nivå 1 er en bro mellom denne verden og en mer moderne fremtid. I dette systemet opprettes kommunikasjon mellom lokomotivet og signalanlegget via såkalte baliser som ligger i sporet og som kommuniserer med lokomotivet hver gang det passerer.

– I fremtiden trenger vi ikke lyssignaler. Lokomotivet står i kontinuerlig kommunikasjon med kontrollsentralen via GSM-R og balisene gir nøyaktig beskjed om hvor togene er. I fremtiden er det snakk om en nivå 3-standard.. Fordelen i forhold til nivå 2 er at man ikke vil trenge fast avstand mellom togene og det kan gi ytterligere øke kapasiteten på jernbanenettet, sier Mæhlum.