GANG- OG SYKKELVEI

Jubel for åpning av ny gang- og sykkelvei ved E6 Driva-Hevle

– Dette er en virkelig en gledens dag, jublet ordfører Geir Arild Espnes i Oppdal kommune under åpningsmarkeringen for ny gang- og sykkelveg for strekningen mellom Driva og Hevle.

Fv. bak: prosjektleder Janne Staulen Venes, avdelingsdirektør Ruth Myklebust, ordfører Geir Arild Espnes og entreprenør Stian Brenden. Foran: byggeleder Per Fladvad.
Fv. bak: prosjektleder Janne Staulen Venes, avdelingsdirektør Ruth Myklebust, ordfører Geir Arild Espnes og entreprenør Stian Brenden. Foran: byggeleder Per Fladvad. Foto: Statens vegvesen
28. sep. 2022 - 19:28

Den offisielle åpningen ble markert ved at barn og unge gikk i tog sammen med ordføreren gjennom den nye undergangen ved Drivdalen oppvekstsenter, skriver Statens vegvesen i en pressemelding.

Lokale forkjempere har stått på

Del av gang- og sykkelveien og kulverten. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Del av gang- og sykkelveien og kulverten. Foto:  Statens vegvesen

– Dette har mange kjempet for å få til i mange år, sa en strålende glad ordfører som kom syklende til åpningsmarkeringen.

– Det er flere lokale forkjempere som virkelig har stått på, samtidig må vi takke både Statens vegvesen og entreprenører for fin gjennomføring, godt samarbeid og et flott anlegg.

Fire kilometer gang- og sykkelvei

Utgangspunktet for prosjektet er en reguleringsplan fra 2015.

Prosjektet gir gang- og sykkelvei fra Tverrlina sør for Driva og helt til Oppdal sentrum og har hatt en samlet kostnad på cirka 36 millioner kroner. Gjennom første del av prosjektet, hvor Lesja Bulldozerlag var entreprenør, ble det bygd 3,6 kilometer gang- og sykkelvei med kulvert under E6 ved Hevle. Denne strekningen ble ferdigstilt og tatt i bruk høsten 2020.

Når det andre byggetrinnet formelt åpnet 28. september, så blir det sammenhengende gang- og sykkelvei langs E6 mellom Driva og Hevle, totalt fire kilometer. Entreprenør for andre byggetrinn har vært Stian Brenden Maskinservice.

Bedre fremkommelighet og trafikksikkerhet

– Dette har vært et fremkommelighetsprosjekt, som gjør at det blir enklere, raskere og bedre for gående og syklende langs denne strekningen, sa avdelingsdirektør Ruth Myklebust fra Drift og vedlikehold midt som representerte Statens vegvesen som byggherre under åpningsmarkeringen.

Den formelle åpningen ble gjennomført ved at barn og unge fra oppvekstsenteret gikk sammen med ordfører, entreprenør og Statens vegvesen i tog gjennom den nybygde kulverten. <i>Foto:  Statens vegvesen</i>
Den formelle åpningen ble gjennomført ved at barn og unge fra oppvekstsenteret gikk sammen med ordfører, entreprenør og Statens vegvesen i tog gjennom den nybygde kulverten. Foto:  Statens vegvesen

Hun understreket at prosjektet også er et trafikksikkerhetsprosjekt som gir et betydelig løft for trafikksikkerheten, og da ikke minst for oppvekstsenteret.

– Prosjektet løser ikke alle utfordringene i dette området. Vi har fått innspill om og fulgt debatten knyttet til de utfordringene som fortsatt gjenstår. Det tar vi på alvor. Vi er glade for at kommunen har tatt initiativ til en prosess knyttet til dette, og Statens vegvesen vil bidra aktivt som fagressurs i dette arbeidet. Her må alle involverte parter jobbe aktivt og godt sammen framover for å finne løsninger for de utfordringene som gjenstår.

Under markeringen ble det delt også delt ut blomster som en oppmerksomhet til Stian Brenden Maskinservice som har vært entreprenør for andre byggetrinn, som takk for godt samarbeid.

– Vi kan bare håndtere plastproblemet om vi tar hensyn til kjemikaliene i plasten og tar oss av dem på forsvarlig vis. Det sier NTNU-professor Martin Wagner. Her er en liten bit av søppelhåndteringsanlegget Thilafushi på Maldivene.
Les også

Har funnet 16.000 kjemikalier i plast – forskerne har fire råd

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.