SAMFERDSEL

Jernbanedirektoratet vil ha toetasjes tog

Jernbanedirektoratet mener toetasjes tog er beste alternativ for å øke kapasiteten og ha god komfort for regiontog på Østlandet. 

Jernbanedirektoratet har beregnet at det vil koste 8,5 milliarder kroner å innføre toetasjes tog på Østlandet. ifølge direktoratet vil det gi 40 prosent bedre kapasitet. Kostnadene inkluderer både togsett og utgifter til spor for togparkering (hensettingsspor).
Jernbanedirektoratet har beregnet at det vil koste 8,5 milliarder kroner å innføre toetasjes tog på Østlandet. ifølge direktoratet vil det gi 40 prosent bedre kapasitet. Kostnadene inkluderer både togsett og utgifter til spor for togparkering (hensettingsspor). Illustrasjonsfoto: Ellen Viseth
18. sep. 2023 - 12:30

Jernbanedirektoratet har på oppdrag fra Samferdselsdepartementet sett på tiltak som kan øke kapasiteten for regiontogene på Østlandet – uten kostbare baneutbygginger. Norske tog og Bane Nor og berørte fylkeskommuner har deltatt og bidratt i prosjektgruppen. Mandag morgen leverte det «KVU Økt kapasitet i regiontog» med anbefaling.

– Etter å ha vurdert flere ulike alternativer, anbefaler vi å gå til innkjøp av toetasjes tog som kan settes i trafikk i 2030, sier avdelingsdirektør Jan Frederik Geiner i Jernbanedirektoratet i en pressemelding.

Jernbanedirektoratet har beregnet at det vil koste 8,5 milliarder kroner å innføre toetasjes tog på Østlandet. ifølge direktoratet vil det gi 40 prosent bedre kapasitet. Kostnadene inkluderer både togsett og utgifter til spor for togparkering (hensettingsspor).

– Først og fremst vil det øke kapasiteten med hele to etasjer uten at vi må gjennomføre kostbare og langvarige infrastrukturtiltak, sier Geiner.

– Vi vil få en større robusthet i togtrafikken på Østlandet slik at vi kan håndtere økt vekst i etterspørselen. Både med tanke på befolkningsvekst og med tanke på å møte klimautfordringer og ta ned utslippene fra transport, sier Geiner.

Han sier de nye togsettene med enkle tiltak kan kjøres til Halden, Skien, Gjøvik og Lillehammer.

Kim Biensø fra Stadler Norge under ett av Flirt-togene, som var av de første der mange viktige komponeneter ble flytter fra understellet og opp på taket.
Les også

Her står togene som skulle gått: – Har tint løs isklumper på opptil 600 kilo

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.