SAMFERDSEL

Jernbanebrua over Lågen ved Ringebu har kollapset

– Trodde ikke dette skulle skje nå, sier presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane Nor, som nå sitter i krisemøter.

Jernbanebrua på Ringebu kollapset rundt klokka 11.40 mandag.
Jernbanebrua på Ringebu kollapset rundt klokka 11.40 mandag. Foto: Lars Skjeggestad Kleven
Magnus RossMagnus RossJournalist
14. aug. 2023 - 12:05

Randklev bru i Ringebu har kollapset. Midtre del har knekt og ligger i elva Lågen, som renner gjennom Gudbrandsdalen. Skadene får store lokale konsekvenser for Dovrebanen framover, ifølge Bane Nor.

Fikk store skader under flommen

Det var onsdag, under ekstremværet Hans, det ble oppdaget at brua hadde fått store skader som følge av flom.

– Fundamentet i midten under broa har løst seg opp og knekt, og så har hele brua da falt i Lågen, men den henger nå fast på begge sider, sier presseansvarlig Anne Kirkhusmo i Bane Nor til TU. 

Bane Nor sitter nå i krisemøte om hendelsen.

Brua som benyttes av Dovrebanen fikk store skader da elven flommet over som følge av ekstremværet Hans. Det betyr at denne delen av strekningen ikke kan trafikkeres, og Bane Nor vil bruke den nærmeste tiden til å finne ut hvor lang tid det vil ta å få på plass en løsning. 

Et nylig tatt bilde viser stedet der den midtre delen av jernbanebroen som går over Lågen har kollapset og nå ligger nedsunket i elven.
Et nylig tatt bilde viser stedet der den midtre delen av jernbanebroen som går over Lågen har kollapset og nå ligger nedsunket i elven.

Overvåket brua

– Vi jo fulgt med på det, men ansett at det har vært stabilt fordi Lågen har vært på vei tilbake igjen, sier pressekontakten til TU. 

Bane Nor oppgir at de hadde folk på stedet for å begynne å kartlegge skadeomfanget da det her skjedde. Hva dette vil bety for det videre arbeidet på stedet, kan hun ikke svare på ennå.

– Det er for tidlig å si konkret hva dette betyr, men det vil jo ta tid før vi kan åpne for trafikk på denne delen av Doverebanen igjen, sier Kirkhusmo. 

Vis mer

– Skadene på Randklev brua har oppstått i en ekstrem flomsituasjon, og det er foreløpig umulig å si nøyaktig hva som har bidratt til det som skjedde, sier Brede Nermoen, leder for plan og teknikk i Bane Nor, ifølge en pressemelding om brokollapsen fra selskapet.

Ifølge Ringebu-ordfører Arne Fossmo har lokalbefolkningen ventet på at broen skulle rase ut i elva.

– Det er rett og slett tragisk, sier Fossmo til NTB.

Han påpeker at Ringebu har E6 midt gjennom sentrum og frykter at det nå blir mer godstrafikk der. Han ber staten sørge for at brua kommer opp igjen – og også for at det blir bygget en ny E6.

– Vi har gått og tenkt på at den brua kunne dette ned. Og i dag datt den jo ned. Det er trist og tragisk. Det haster veldig å få den opp. Kollektivtransporten blir helt borte. Det er ikke noen tog som kan gå på Dovrebanen her før brua er oppe igjen, sier Fossmo.

Skader langs hele togstrekningen

Sist gang Randklev bru ble kontrollert var i 2019, og i 2021 utførte Bane Nor omfattende vedlikehold på broen i følge selskapet. 

Bane Nor sier de også er i gang med å sette i stand øvrige skader på Dovrebanen, som følge av den dramatiske flommen. Dette gjelder en rekke punkter mellom Moelv og Dombås, og varigheten er foreløpig usikker.

Andre jernbanebruer som har hatt stor belastning under flommen, vil bli grundig kontrollert før togtrafikken gjenopptas, i likhet med fyllinger, sideterreng og øvrige tekniske anlegg, skriver selskapet i en pressemelding om hendelsen.

Alvorlig for jernbaneoperatører og passasjerene

Informasjonssjef i SJ Nord Hilde Lyng synes brukollapsen er en alvorlig situasjon som deler kollektivtransporten i Norge i to.

– Når Bane Nor nå sier at dette vil ta tid, og det er forståelig hvis de skal bygge opp en ny bru, så er det jo alvorlig, sier Lyng.

På Dovrebanen gikk det ikke tog eller alternativ transport fra søndag når ekstremværet Hans satte inn, til fredag. Dette er første gang noe slikt har skjedd, påpeker Lyng.

Hun sier at de ennå ikke har regnet på kostnaden av å skysse passasjerene med buss i stedet for tog, men heller har brukt tiden til å finne løsninger for passasjerene.

– Det er klart det er kostbart å holde på med alternativ transport. Vi er spente på hva samferdselsministeren har å si når han kommer til Ringebu i morgen, og vi håper veldig at han har med seg nyheter om at myndighetene nå prioriterer å hjelpe til å få broa opp å stå, sier informasjonssjefen.

VY ser på alternativene for godstrafikk

Kommunikasjonssjef Åge-Christoffer Lundeby i Vy sier at all persontrafikk i hver retning fra Lillehammer til Dombås nå går med buss.

– For godstrafikken avventer vi signaler fra Bane Nor om ruteleien, for hvordan trafikken med Cargonet blir fordelt framover, sier Lundeby.

Selskapet sier de nå også ser på alternativer for all godstrafikken som skal til Nord-Norge.

– Vi ser på andre alternativer for å frakte gods via Sverige opp til Narvik. Vi har flere muligheter her, sier Lundeby til TU.

Saken oppdateres. 

Mandag 14. august kollapset Randklev jernbanebru etter at fundamentet i midten av jernbanebrua løste seg opp og knakk.
Les også

Dovrebanen: Åpningsdatoen for nye Randklev jernbanebru er klar

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.