Selvkjøringsteknologiindustrien er i kraftig vekst.
Selvkjøringsteknologiindustrien er i kraftig vekst. (Bilde: Intel Corporation)

Mobileye - selvkjørende biler

Intel bruker 130 milliarder på selvkjøringsteknologi

«Den nye oljen».

At alle bilprodusenter jobber hardt med å utvikle selvkjørende biler, vet alle. En påminnelse om hvor stor industri dette er i ferd med å bli kom mandag:

Intel kjøper Mobileye for rundt 15 milliarder dollar (cirka 130 milliarder kroner).

– Dette vil gjøre det mulig for oss å akselerere utvikling av selvkjøringsteknologi og ta andeler i det raskt voksende markedet som kan være verdt 70 milliarder dollar innen 2030, skriver den amerikanske datagiganten i en pressemelding.

Israelske Mobileye ble grunnlagt i 1999. Selskapet har i om lag 600 ansatte og omsatte for 173 millioner dollar i fjor, ifølge Reuters.

Den nye virksomheten, som vil bestå av Mobileye og Intels «Automated Driving Group» vil bli basert i Israel og ledes av Mobileyes teknologisjef og grunnlegger  Amnon Shashua.

BMW-samarbeid

Dette oppkjøpet overgår til gagns anslagene Intel-sjef Brian Krzanich kom med på et foredrag på Los Angeles Auto Show i november. Der sa han at Intel aktet å investere mer enn 250 millioner dollar for å utvikle teknologi for selvkjørende biler de neste to årene.

Intel-sjef Brian Krzanich (t.v), Mobileye-grunnlegger Amnon Shashua og Klaus Fröhlich fra BMW Group på CES i januar.
Intel-sjef Brian Krzanich (t.v), Mobileye-grunnlegger Amnon Shashua og Klaus Fröhlich fra BMW Group på CES i januar. Foto: Walden Kirsch/Intel Corporation

De ønsker å utvikle teknologi for bildeprosessering, 5G-tilkobling, databehandling i skyen, maskinlæring og sikkerhet og har blant avtaler med BMW, Daimler, Hyundai, Jaguar, Toyota og Tesla.

Særlig BMW-samarbeidet er fokusert på autonomi. I fjor sommer meldte selskapene at de sammen med Mobileye utvikler et system som skal gjøre neste generasjon elbil fra BMW selvkjørende. Også Renault-Nissan lener seg på Mobileye-teknologi i de autonome kjøretøyene som er under utvikling.

Ifølge Reuters har Mobileye fram til nå brukt komponenter fra fransk-italienske STMicroelectronics i sine bilsystem.

4 TB daglig

I pressemeldingen i forbindelse med mandagens oppkjøp, gjentas noen av Krzanichs hovedpoenger, nemlig at biler er i ferd med å bli rullende datasentre. Eksempelvis anslår Intel at en selvkjørende bil i 2020 bil generere rundt fire terabyte data om dagen.

Dataene som vil genereres av selvkjørende biler, ifølge Intel.
Dataene som vil genereres av selvkjørende biler, ifølge Intel.

Som Teknisk Ukeblad har omtalt, har Intel vært nødt til å foreta seg noe for ikke å bli marginalisert i bilindustrien der for eksempel arkitektur Qualcomm og Nvidia allerede er etablert. Qualcomm kjøpte i fjor høst NXP Semiconductors for 38,5 milliarder dollar. NXP er bilbransjens største halvlederleverandør.

Tesla er i dag på det SAE har definert som nivå 2 av 5 når det gjelder graden av autonomi, og er i ferd med å bevege seg inn til nivå 3. Allerede neste år skal elbilprodusenten nå nivå 4-5.

Andre bilprodusenter, som BMW, Mercedes-Benz og Audi, som også planlegger å lansere biler med nivå 3-autonomi neste år. Også Audis system, kalt Traffic Jam Pilot, er basert på teknologi fra Mobileye.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)