UDYKTIG-DYKTIG: En dyktig sivilingeniør og bedriftsleder er ikke nødvendigvis en god leder for sine ansatte. (Bilde: ILLUSTRASJON)
Geir Riise mener ingeniører i lederstillinger er uegnet til konflikthåndtering, fordi de aldri har lært om ledelse og personalansvar i studietiden. (Bilde: Gaute Ulvik Haugan / Newswire)

- Ingeniører trenger lederutdannelse

Riise vil ha arbeidsmiljø, medvirkning og god personalhåndtering inn som en del av ingeniørstudiet.

- Opp mot halvparten av ingeniørutdannete ender opp enten som mellomledere eller toppledere, men de har aldri lært noe om ledelse. Dermed kommer de i situasjoner de ikke vet hvordan de skal takle, sier Riise, som er lege og direktør i bedriftshelsetjenesten Hjelp 24.

Samme usikkerhet

Bedriftshelsetjenesten har mange samtaler med bedriftsledere på ulike nivå, og opplever ofte at spørsmålene og usikkerhetene er de samme.

Mange vet ikke hvordan de skal håndtere vanskelige samtaler med ansatte, hvordan de skal forholde seg til tillitsvalgte eller på hvilken måte verneombudet kan brukes.

Tjener på miljø

Lederne vet også ofte lite om lagbygging, og hvordan de skal trekke ansatte sammen.

- Arbeidsmiljø er svært viktig for arbeidssøkere. De bedriftene som tjener penger over tid, er de som har høy score på miljø og trivsel. Betydningen av arbeidsmiljøspørsmål er ikke minst viktig for å rekruttere og beholde høy kompetanse, sier Riise, som mener dette er et spørsmål om bedriftsutvikling.

Obligatorisk fag

Direktøren mener at kunnskap om hvordan man skaper et godt arbeidsmiljø ikke bare bør være et tilbud, men en obligatorisk del av utdanningen.

- Det er rart at utdanningene som er kilder for morgendagens ledere ikke har ledelse som et eget tema, sier han, og sikter til både økonomi, jus og ingeniørutdanningene.

Servere suksesser

Riise har også en idé om hvordan et slikt studie kan organiseres.

Han ser for seg tema som arbeidsmiljø, medvirkning og personalhåndtering, og ønsker at studentene skal få servert suksessoppskriftene:

- Inviter ledere med historier å fortelle. Få elevene til å stille spørsmål, og gi dem oppgaver de kan fordype seg i som går på personalhåndtering. Av egen erfaring vet jeg at det du har fått et innblikk i i studietiden også blir det du vektlegger når du kommer ut i arbeidslivet, sier Geir Riise.

Skeptisk

President i Tekna, Marianne Harg, er av en annen oppfatning enn Riise.

Hun sier at ingeniørutdanningen skal fokusere på fag, ikke ledelse.

- Jeg har selv erfart at folk går direkte fra skolebenken til lederstillinger, men jeg tror det er viktigere å gjøre noe med forventningene enn å forandre utdanningen, sier Harg.

Etterutdanning

Hun mener at arbeidsmiljøkunnskap heller bør være et vanlig og hyppig brukt etterutdanningstilbud.

- Jeg tror motivasjonen for å lære om ledelse er størst når man kommer i en posisjon med lederansvar, sier hun.