INDUSTRI

– Ingen teknisk feil på ulykkeshelikopteret

Ny rapport om Super Puma-ulykken fra den britiske flyhavarikommisjonen.

Helikopteret som havarerte var av denne typen: AS332L2 Super Puma.
Helikopteret som havarerte var av denne typen: AS332L2 Super Puma. Bilde: SWNS.com Alex Hewitt
5. sep. 2013 - 16:15

Den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) har ikke funnet noen teknisk feil på AS332L2 Super Puma-helikopteret som havarerte utenfor Shetland 23. august.

Ferdsskriverdata

Det opplyser AAIB i en ny rapport torsdag ettermiddag.

Her presenterer havarikommisjonen foreløpige analyser av dataene fra den kombinerte ferdsskriveren og taleregistratoren (CVFDR).

CVFDR-en ble hentet opp fra sjøen 29. august, og etter at enheten hadde ligget 48 timer til tørk ble innholdet hentet ut 1. september.

For lavt

Autopiloten var satt på innflyging til rullebane 09 på Sumburgh lufthavn.

Tre «miles» (det kommer ikke fram i rapporten om det menes nautiske mil eller landmil) vest for rullebanen var helikopteret korrekt posisjonert vertikalt og horisontalt med stabil avtagende hastighet.

To «miles» vest for rullebaneterskelen var helikopteret cirka 240 fot for lavt med en gjennomsynkning på om lag 500 fot i minuttet og en hastighet på 68 knop.

Les også: – Helikopteret var intakt da det gikk i sjøen

Motorkraft

Helikopterets hastighet fortsatte å synke, til cirka 30 knop, og med en stadig økende nese opp-stilling.

Hastigheten på gjennomsynkningen fortsatte så jevnt en periode, før den økte kraftig. Like etter traff helikopteret, som fortsatt var intakt, sjøen i en tilnærmet flat stilling.

Begge motorene leverte kraft fram til sammenstøtet.

AAIB har fortsatt ikke funnet noen indikasjoner på tekniske feil på helikopteret. Men understreker samtidig at det gjenstår grundige analyser av både vraket og CVFDR-dataene.

Les også: Britene opphever Super Puma-forbud  

Fløy fra Norge

Ulykkesmaskinen, G-WNSB, ble produsert i 2002 og har serienummeret 2582.

Fra 2003 til 2011 fløy den for CHC Helikopter Service i Norge med registeret LN-OHI, ifølge Helis.com.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Etter et lite intermesso på Falklandsøyene kom helikopteret tilbake til Nordsjøen, og hadde bare fløyet fire måneder på britisk register da ulykken skjedde.

Fire mennesker mistet livet i ulykken.

Les også:

Norsk press har gitt NH90-helikoptre med færre feil

Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner

Nå starter flytester av Sea King-erstatteren  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.