AS332L2-helikopteret som havarerte utenfor Shetland fredag, var trolig intakt da det gikk i sjøen.
Det melder den britiske flyhavarikommisjonen (AAIB) i sin første melding etter ulykken.
Les også: Alle Super Puma flyr igjen
Ingen årsaksindikasjon
Ifølge AAIB tyder funnene så langt på at helikopteret var intakt og gikk i sjøen med understellet ned/først.
Deretter tippet det raskt rundt. Siden har skroget gått i oppløsning som følge av at det har blitt slått gjentatte ganger mot skjær i sjøen.
Ifølge AAIBs foreløpige informasjon gikk innflygingen mot Shetland som normalt fram til cirka tre nautiske mil fra rullebane 09 på Sumburgh lufthavn.
Der ble hastigheten redusert i takt med økt nedstigningshastighet, og helikopteret gikk i sjøen cirka to nautiske mil vest for rullebaneterskelen klokka 17.17 lokal tid fredag 23. august.
– Granskingen pågår, og på dette tidlige stadiet er det ikke mulig å peke ut ulykkesårsakene, melder AAIB.
Leter fortsatt etter CVR/FDR
Det vil være til stor hjelp når den kombinerte ferdsskriveren og taleregistratoren blir funnet.
Arbeidet med å hente opp den såkalte «svarte boksen», plassert i haleseksjonen, sammen med andre vrakdeler pågår fortsatt. Mye av vraket er allerede hentet opp og skal sendes til AAIBs hovedkontor i Farnborough.
I tråd med vanlig prosedyre har AAIB bistand fra havarikommisjonen i luftfartøyets produksjonsland, i dette tilfellet franske BEA, i tillegg til representanter fra produsenten Eurocopter og motorprodusenten Turbomeca.
Les også:
Britiske flygere vil studere norske helikopteroperasjoner
Ulykkeshelikopteret hadde den eldste akslingen
Oppdatert: AAIB melder torsdag ettermiddag at ferdsskriveren/taleregistratoren nå er funnet og tatt opp fra sjøen. Enheten sendes til Farnborough i løpet av dagen der innholdet vil bli analysert de kommende dagene.